Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Za špatný proud musí být sleva, apeluje regulační úřad

  1:14aktualizováno  1:14
Obyvatelům jedné jihočeské obce se nedávno chybou krátkodobého přepětí v síti doma roztekly zásuvky. Ačkoliv energetické firmy svou chybu při dodávce proudu uznají, často se brání hradit odběratelům náhrady. Problémy s kvalitou dodávky elektřiny se množí, a proto se Energetický regulační úřad rozhodl zasáhnout.
Energetické firmy, konkrétně jde hlavně o ČEZ, E.ON a PRE, se náhradám či slevám brání a leckdy spotřebitelům tvrdí, že na úlevy nemají nárok.

Energetické firmy, konkrétně jde hlavně o ČEZ, E.ON a PRE, se náhradám či slevám brání a leckdy spotřebitelům tvrdí, že na úlevy nemají nárok. | foto: MF DNES

"Dráty staré, vedení staré, všechno špatné. Když bydlí v domě dvě rodiny a každá má pračku, nevyperou nic. Buchty se pečou v elektrické troubě místo jedné hodiny dvě," shrnuje potíže s dodávkou elektřiny obyvatelka východočeské obce Opatovec.

"Nejpozději do konce června svoláme na úřad jednání s šéfy energetických firem. S nadsázkou řečeno jim mimo jiné sdělíme, aby si umravnili svůj personál," uvedl ředitel odboru elektroenergetiky Energetického regulačního úřadu Stanislav Trávníček.

Úřad za poslední rok řešil zhruba stovku podnětů odběratelů elektřiny na nekvalitní dodávky či neoprávněné odpojení od proudu a zhruba 160 stížností na účtování cen. A jen v minulých týdnech mu na stole přistálo pět dopisů žehrajících na chování energetiků, kteří lidem ukvapeně odstřihli elektroměr a pak se domáhali tisíců korun za jeho nové připojení.

Na jednání chce podle něj úřad šéfy například upozornit, že už více než rok platí vyhláška o kvalitě dodávky elektřiny. Z té mimo jiné vyplývá, že pokud proud kolísá, mají spotřebitelé nárok na slevu.

"Pokud by společnosti odmítaly slevy odběratelům dávat, jsme připraveni určit vyhláškou, že musí dát v daných případech slevu například padesát procent z účtované ceny," upozornil Trávníček.

Častým problémem je podle úřadu i příliš horlivé odstřihávání elektřiny lidem či firmám, kteří udělají chybu při placení. Pokud například energetici evidují jen jednu nezaplacenou složenku, pochopitelně ji mohou vymáhat, podle zákona však nemají právo hned odpojit proud. Nezaplacení totiž musí být opakované.

Energetici: Je to složité
Energetické firmy, konkrétně jde hlavně o ČEZ, E.ON a PRE, se náhradám či slevám brání a leckdy spotřebitelům tvrdí, že na úlevy nemají nárok. Stížnost třeba na nekvalitní proud vyřídí s tím, že postaví nové vedení, to však trvá až několik let. "Po tu dobu ale odběratelé mají nárok na slevu," řekl Trávníček.

Energetické firmy namítají, že zjišťování, jak a kdy k nekvalitní dodávce proudu došlo a jak dlouho trvala, je složité, a proto se slevou váhají. "V každém případě je zákazníkům možné nahradit škodu na spotřebičích, které prokazatelně byly zničeny podpětím v síti," říká mluvčí elektrárenské firmy ČEZ Ladislav Kříž.

Problémy s nekvalitní dodávkou elektřiny připouští i E.ON, avšak stížnosti v této věci podle něj dosahují zhruba jednoho procenta ze všech řešených případů. "Informovanost občanů o uvedené vyhlášce se však zvyšuje a do budoucna lze očekávat i nárůst těchto stížností," říká mluvčí E.ON Vladimír Vácha.

Firma podle něj v jednotlivých případech zničené spotřebiče zaplatí, avšak na základě důkladného "prověření oprávněnosti stížnosti".

Jak vlastně chybu energetiků zjistit a dokázat, však není úplně jednoduché. Podle regulačního úřadu lze těžko přišít energetikům prasklou žárovku, chyby v dodávce proudu však lze zjistit nejlépe na elektrických spotřebičích, tedy když se "spálí" mikrovlnná trouba či varná konvice. Měření napětí pak musí provést specializovaná firma.

Pokud jde o ukvapené odpojování elektroměrů, E.ON i ČEZ říkají, že jde o výjimky, protože se zákazníky vždy nejdříve komunikují, posílají upomínky nebo je kontaktují i telefonicky.

"Pokud však chybu nenapraví, pak lze těžko odpustit nezaplacení. Bereme jako samozřejmost, že v obchodě musíme také vždy zaplatit za nákup a těžko se můžeme odvolávat na to, že když zde pravidelně nakupujeme, tak pro jednou zaplatit nemusíme," říká Kříž.

Například E.ON jen letos z důvodu neplacení odpojil přes dvanáct set zákazníků, z toho drtivou většinu tvořily domácnosti. "K neoprávněnému odpojení našeho zákazníka však dochází velmi zřídka," brání firmu Vácha. Většinou jde podle něj o situace, kdy se do bytu či kanceláře s dluhem za elektřinu nastěhuje nový, nic netušící nájemník. Než se na něj elektroměr přepíše a změna se nahlásí energetikům, jejich komando elektroměr odpojí.

Lidé, kteří se cítí energetiky poškozeni, mohou o náhradu škody požádat dodavatele nebo distributora elektřiny písemně, e-mailem, po internetu či faxem. Na vyřízení mají pak firmy zákonem určené lhůty, kdy musí případ vyřídit.



Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

Další z rubriky

TEST DNES: Neutrácejte zbytečně, školákům stačí pero za pár korun

Ilustrační snímek

Na dětech se nemá šetřit, to je svatá pravda, ale ani není potřeba kupovat do první třídy plnicí pero za stovky korun....

TEST DNES: Úplné výsledky testu müsli, ovocných a ořechových tyčinek

Ilustrační snímek

MF DNES otestovala čtyřiadvacet „zdravých“ tyčinek. První část testu je věnována müsli tyčinkám a flapjackům. Druhá je...

TEST DNES: Úplné výsledky testu psacích potřeb pro prvňáčky

Ilustrační snímek

MF DNES otestovala čtrnáct inkoustových per a rollerů. Vybrali jsme takové psací potřeby, které výrobci nebo prodejci...

Najdete na iDNES.cz