Za špatný proud musí být sleva, apeluje regulační úřad

  1:14aktualizováno  1:14
Obyvatelům jedné jihočeské obce se nedávno chybou krátkodobého přepětí v síti doma roztekly zásuvky. Ačkoliv energetické firmy svou chybu při dodávce proudu uznají, často se brání hradit odběratelům náhrady. Problémy s kvalitou dodávky elektřiny se množí, a proto se Energetický regulační úřad rozhodl zasáhnout.
Energetické firmy, konkrétně jde hlavně o ČEZ, E.ON a PRE, se náhradám či slevám brání a leckdy spotřebitelům tvrdí, že na úlevy nemají nárok.

Energetické firmy, konkrétně jde hlavně o ČEZ, E.ON a PRE, se náhradám či slevám brání a leckdy spotřebitelům tvrdí, že na úlevy nemají nárok. | foto: MF DNES

"Dráty staré, vedení staré, všechno špatné. Když bydlí v domě dvě rodiny a každá má pračku, nevyperou nic. Buchty se pečou v elektrické troubě místo jedné hodiny dvě," shrnuje potíže s dodávkou elektřiny obyvatelka východočeské obce Opatovec.

"Nejpozději do konce června svoláme na úřad jednání s šéfy energetických firem. S nadsázkou řečeno jim mimo jiné sdělíme, aby si umravnili svůj personál," uvedl ředitel odboru elektroenergetiky Energetického regulačního úřadu Stanislav Trávníček.

Úřad za poslední rok řešil zhruba stovku podnětů odběratelů elektřiny na nekvalitní dodávky či neoprávněné odpojení od proudu a zhruba 160 stížností na účtování cen. A jen v minulých týdnech mu na stole přistálo pět dopisů žehrajících na chování energetiků, kteří lidem ukvapeně odstřihli elektroměr a pak se domáhali tisíců korun za jeho nové připojení.

Na jednání chce podle něj úřad šéfy například upozornit, že už více než rok platí vyhláška o kvalitě dodávky elektřiny. Z té mimo jiné vyplývá, že pokud proud kolísá, mají spotřebitelé nárok na slevu.

"Pokud by společnosti odmítaly slevy odběratelům dávat, jsme připraveni určit vyhláškou, že musí dát v daných případech slevu například padesát procent z účtované ceny," upozornil Trávníček.

Častým problémem je podle úřadu i příliš horlivé odstřihávání elektřiny lidem či firmám, kteří udělají chybu při placení. Pokud například energetici evidují jen jednu nezaplacenou složenku, pochopitelně ji mohou vymáhat, podle zákona však nemají právo hned odpojit proud. Nezaplacení totiž musí být opakované.

Energetici: Je to složité
Energetické firmy, konkrétně jde hlavně o ČEZ, E.ON a PRE, se náhradám či slevám brání a leckdy spotřebitelům tvrdí, že na úlevy nemají nárok. Stížnost třeba na nekvalitní proud vyřídí s tím, že postaví nové vedení, to však trvá až několik let. "Po tu dobu ale odběratelé mají nárok na slevu," řekl Trávníček.

Energetické firmy namítají, že zjišťování, jak a kdy k nekvalitní dodávce proudu došlo a jak dlouho trvala, je složité, a proto se slevou váhají. "V každém případě je zákazníkům možné nahradit škodu na spotřebičích, které prokazatelně byly zničeny podpětím v síti," říká mluvčí elektrárenské firmy ČEZ Ladislav Kříž.

Problémy s nekvalitní dodávkou elektřiny připouští i E.ON, avšak stížnosti v této věci podle něj dosahují zhruba jednoho procenta ze všech řešených případů. "Informovanost občanů o uvedené vyhlášce se však zvyšuje a do budoucna lze očekávat i nárůst těchto stížností," říká mluvčí E.ON Vladimír Vácha.

Firma podle něj v jednotlivých případech zničené spotřebiče zaplatí, avšak na základě důkladného "prověření oprávněnosti stížnosti".

Jak vlastně chybu energetiků zjistit a dokázat, však není úplně jednoduché. Podle regulačního úřadu lze těžko přišít energetikům prasklou žárovku, chyby v dodávce proudu však lze zjistit nejlépe na elektrických spotřebičích, tedy když se "spálí" mikrovlnná trouba či varná konvice. Měření napětí pak musí provést specializovaná firma.

Pokud jde o ukvapené odpojování elektroměrů, E.ON i ČEZ říkají, že jde o výjimky, protože se zákazníky vždy nejdříve komunikují, posílají upomínky nebo je kontaktují i telefonicky.

"Pokud však chybu nenapraví, pak lze těžko odpustit nezaplacení. Bereme jako samozřejmost, že v obchodě musíme také vždy zaplatit za nákup a těžko se můžeme odvolávat na to, že když zde pravidelně nakupujeme, tak pro jednou zaplatit nemusíme," říká Kříž.

Například E.ON jen letos z důvodu neplacení odpojil přes dvanáct set zákazníků, z toho drtivou většinu tvořily domácnosti. "K neoprávněnému odpojení našeho zákazníka však dochází velmi zřídka," brání firmu Vácha. Většinou jde podle něj o situace, kdy se do bytu či kanceláře s dluhem za elektřinu nastěhuje nový, nic netušící nájemník. Než se na něj elektroměr přepíše a změna se nahlásí energetikům, jejich komando elektroměr odpojí.

Lidé, kteří se cítí energetiky poškozeni, mohou o náhradu škody požádat dodavatele nebo distributora elektřiny písemně, e-mailem, po internetu či faxem. Na vyřízení mají pak firmy zákonem určené lhůty, kdy musí případ vyřídit.

Nejčtenější

Světové burzy rychle ztrácejí, propad akcií může přivolat recesi i v Česku

Newyorská burza (24. 8. 2015)

Finanční trhy zachvátila „blbá nálada“. Burzy po celém světě již několik dnů v řadě ztrácejí a ani vyhlídky nejsou...

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Štědrá nadílka ve Škodovce, zaměstnanci dostali bonus i prémii 12 tisíc

Ilustrační snímek

Zaměstnanci mladoboleslavské automobilky Škoda si před letošními Vánocemi výrazně finančně polepší. Společnost totiž...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Dodavatelé elektřiny maskují její zdražení, neopatrní zákazníci mohou prodělat

Ilustrační snímek

Oznamovat špatnou zprávu není příjemné pro nikoho. A dvojnásob to platí pro obchodníky, kteří musí zákazníky informovat...

Další z rubriky

TEST DNES: Úplné výsledky testu hladkých mouk

Ilustrační snímek

MF DNES ve spolupráci s iniciativou Vím, co jím a piju otestovala dvanáct vzorků hladkých mouk. Zde najdete úplné...

Češi už na toaletním papíru nešetří. Mají rádi heřmánkový a vícevrstvý

Ilustrační snímek

Zájem o nejlevnější toaletní papíry klesá. Šest z deseti Čechů nejvíce preferuje třívrstvý, téměř devadesát procent pak...

Cena většiny potravin poroste, jednou z výjimek mohou být cukrovinky

Ukázka některých sladkostí vyráběných v olomoucké Zoře, největší továrně na...

S tradičními podzimními plískanicemi začíná mezi obchodními řetězci a jejich dodavateli přetahovaná o ceny a marže na...

Najdete na iDNES.cz