Právě materiál pod povrchem dálnice je předmětem sporu. Podle ŘSD je totiž nekvalitní podloží klíčem k rozvlnění povrchu silnice, které vedlo až k omezení rychlosti, jakou se po silnici může jezdit.
ŘSD si nechalo vypracovat posudek, který prokazuje, že Eurovia po celou dobu stavby fakturovala materiál v souladu s projektem. "Posudek vypracovaný firmou Equita Consulting hodnotil fakturaci a její plnění. Státu bylo fakturováno podle původní nabídky. V rámci plnění ale firma použila jiný materiál," uvedla pro iDNES.cz mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.
Vlnění D47Úsek dálnice v délce 8,5 kilometru postavilo za 4,3 miliardy korun konsorcium firem v čele se společností ODS-Dopravní stavby Ostrava, kterou v roce 2009 převzala Eurovia CS. Podle Eurovie jsou současné potíže způsobené tím, že použitý materiál je chemicky nestabilní a s postupem času v něm nastávají chemické reakce. |
Eurovia se však už dříve proti nařčením ohradila s argumentem, že jiný druh podkladu použila po dohodě s ŘSD. "Vyzýváme Eurovii, ať nám do 24 hodin prokáže, v čem se změnilo zadání zakázky," uvedla Vápeníková.
Podle Eurovie však vedení ŘSD jen manipuluje s odborným názvoslovím. "Pojem 'netříděná ocelárenská struska' použitý v posudku je jiným označením pro tentýž materiál, který je označován jako 'studený odval NH', jehož použití bylo na této stavbě nařízeno ŘSD," uvádí tisková mluvčí Eurovie Petra Kučerová.
ŘSD reklamuje devítikilometrový úsek mezi Bohumínem a Ostravou, kde údajně zjistilo 901 vad mimo jiné vzniklých použitím nekvalitního podkladového materiálu. ŘSD tvrdí, že škody na dálnici jsou v řádech stamilionů korun.
Podle Eurovie ovšem škody dosahují 125 milionů korun, tedy zhruba tři procenta z celkových nákladů, což je podle generálního ředitele Eurovie
Martina Borovky obvyklé riziko, se kterým se počítá. Eurovia tvrdí, že
většinu údajných vad způsobilo ŘSD špatnou nebo nedostatečnou údržbou.