Za tři roky nebudou peníze na dálnice

Ministerstvo dopravy a spojů očekává, že po roce 2003 nebude mít státní kasa dostatek peněz na stavbu dálnic. Podle náměstka ministra dopravy a spojů Pavla Brahy bude problémem malá státní dotace z výnosů z končící privatizace. Ta letos představuje 13,2 miliardy korun, což je přes 40 procent letošního rozpočtu fondu dopravy, který výstavbu dálnic financuje. "Je zřejmé, že od roku 2003 bude problematická právě dotační částka. Navíc potřeba prostředků v již rozestavěných stavbách stoupá v návaznosti na dané projekty postupu každé stavby," uvedl Braha.

Významným prvkem se podle něj stane využití možností vstupu soukromým investorů do financování staveb o kterém před dvěma týdny rozhodla vláda.

První takto financovanou stavbou by mělo být 82 kilometrů dálnice D47 z Lipníka nad Bečvou na hranici s Polskem, která by při financování státem vyšla na necelých 60 miliard korun.

Vedle D47 se nabízí možnost využití soukromého financování především u dálnice D11 Praha - Hradec Králové - Polsko, D3 Praha - České Budějovice - Rakousko, případně u některých rychlostních komunikací.

Fond dopravy letos ze svého rozpočtu vydá 31,2 miliardy korun. Z toho 8,9 miliardy spolknou železniční stavby a 17,4 miliardy je určeno na výstavbu a modernizaci silniční sítě.

Na výstavbu dálnic a rychlostních silnic letos připadne asi 4,2 miliardy korun. Dalších 357 milionů je určeno na budování vodních cest.

Po letošním dokončení 16 kilometrů dálnice D8 bude tuzemská dálniční síť měřit přes 514 kilometrů, což je zhruba polovina z celkem plánovaných 1001 kilometrů.