Za tržní podíl obětuje ČEZ své zisky

Elektrárenská společnost ČEZ spustila boj o trh s elektřinou, který bude od ledna z jedné třetiny otevřen tuzemské i zahraniční konkurenci, a je ochotna utrpět i ztráty v hospodaření. Od prvního ledna příštího roku se totiž mohou distribuční společnosti a velké podniky volně rozhodovat, od koho si elektřinu nakoupí. Aby v těchto podmínkách ČEZ obstál, nabízí distributorům na rok 2002 ceny bezmála o čtvrtinu nižší.

"Rozpočet na příští rok jsme nastavili tak, že výsledek našeho hospodaření nebude v červených číslech. V rámci udržení naší pozice na trhu jsme ale připraveni jít s cenami proudu na takovou úroveň, že ve ztrátě budeme," uvedl ředitel ekonomiky ČEZ Petr Vobořil.

Generální ředitel ČEZ Jaroslav Míl dodal, že při velikosti rozpočtu firmy je předpoklad hospodaření takový, že "nula od nuly pojde" a výsledek může být "miliarda nad i pod nulu". Konečná výše případné ztráty či zisku tak bude záležet na tom, jak distribuční firmy na nabídku zareagují. Pro představu, v letošním roce předpokládá společnost čistý zisk kolem šesti miliard korun.

ČEZ oznámil, že minulý pátek nabídl všem osmi regionálním distributorům elektřiny, kteří jsou jeho klíčovými odběrateli, nižší ceny proudu až o 24 procent oproti letošnímu průměru. "Dali jsme si deset dní na odpověď. Pokud distribuční společnosti naší nabídku nevyužijí, nabídneme proud v soutěži komukoliv, kdo bude dostatečně důvěryhodný," uvedl Míl.

Nižší ceny, za které mohou distributoři proud od ČEZ nakupovat, se však v ceně elektřiny pro domácnosti neodrazí. Rozvodné společnosti zřejmě zvýhodní především své velké klienty a nižší účty za energii se tak rýsují hlavně pro velkoodběratele z řad podniků.

ČEZ ztrácel pozici na českém trhu ve prospěch nezávislých výrobců od poloviny devadesátých let. Tento trend se podařilo zastavit až v letošním prvním pololetí, kdy z elektráren ČEZ pocházelo 57,1 procent proudu spotřebovaného v České republice. To představovalo o 0,7 procenta lepší výsledek než v uplynulém roce.