Za vadný kotel neodpovídá montážní firma, ale prodejce

-
Věra Němečková z Prahy 1 si koupila zahraniční plynový kotel a v průběhu dvou týdnů si jej nechala od jiné firmy připojit. Za čtyři měsíce se však kotel porouchal, mírně "bouchl" a poškodil koupelnu. Paní Němečková chtěla poradit, kde může vadu reklamovat - u dovozce, prodejce, nebo montážní firmy, a zda má nějaký nárok na náhradu způsobené škody.

Nároky z odpovědnosti za vady věci se uplatňují zásadně u prodejce, případně v záručním servisu. U montážní firmy by paní Němečková mohla reklamovat pouze špatné připojení, tedy práci. V tomto případě však bude zřejmě nutný znalecký posudek, ze kterého by bylo patrné, co bylo příčinou výbuchu a kdo odpovídá nejen za vadu, ale i za způsobenou škodu.

Občanský zákoník, § 625: Práva z odpovědnosti za vady se uplatňují u prodávajícího, u kterého věc byla koupena. Je-li však v záručním listě uveden jiný podnikatel určený k opravě, který je v místě prodávajícího nebo v místě pro kupujícího bližším, uplatní kupující právo na opravu u podnikatele určeného k provedení záruční opravy. Podnikatel určený k opravě je povinen opravu provést ve lhůtě dohodnuté při prodeji věci mezi prodávajícím a kupujícím.