"Během čtrnácti dnů budou v Česku, vše je už zařízeno," řekl šéf CS Cargo Petr Vlček.
Největší český dopravce původně plánoval, že si najme řidiče z Vietnamu, nábor se však zadrhl na složitém papírování. Nejprve tak do Česka přijede deset Filipínců, kteří budou zaměstnáni přes agenturu.
Podle Vlčka začnou filipínští řidiči jezdit na silnicích po Česku, na mezinárodní dopravu je zatím nepustí. "Potřebujeme si je prověřit," vysvětlil Vlček.
Vyřizování všech formalit trvalo několik měsíců. Jejich jízdu už lidé z CS Carga viděli přímo na Filipínách. Podle Vlčka mají všechna potřebná povolení, problém by neměl být ani s menším vzrůstem za volantem. Podle prodejců kamionů se totiž dá nastavit výška sedadla. V CS Cargu jezdí už například řidiči z Rumunska nebo Bosny.
Asijských zaměstnanců u nás rychle přibývá, především z Vietnamu a Mongolska. Důvod je jednoduchý: lidé z evropských zemí už nemají o práci u nás takový zájem jako v minulých letech. Jen počet Filipínců se za poslední rok v České republice zpětinásobil na 109, přibylo také Thajců nebo Číňanů.
A jejich řady se budou dál rozšiřovat. Například Svaz podnikatelů ve stavebnictví minulý týden podepsal smlouvu s prvními dvěma personálními agenturami, které si prověřil a které budou českým stavařům dodávat zaměstnance ze zahraničí.
"České stavební firmy potřebují tisíce lidí a je potřeba je hledat i v zahraničí," vysvětlil Bohumil Štancl ze svazu, který si vytipoval, že cizinci by na české stavby mohli proudit hlavně z Mongolska, Kambodže a Vietnamu.
Na řadě českých staveb už lidé z podobných exotických zemí pracují. "U našich dodavatelů pracují lidé například z Nigérie, Číny nebo Vietnamu," potvrdil mluvčí Skansky Ondřej Šuch.