Kompenzací se nicméně nedočkají ti, jejichž letadlo nevzlétne kvůli špatnému počasí jako tomu bylo ve středu na pražské Ruzyni. - více zde
Počasí je ale na vině málokdy. Asi polovinu případů, kdy se letadlo opozdí nebo vůbec nevzlétne, zaviní sami dopravci, čtyři procenta tvoří například podezření na uložení bomby, uvedl vedoucí zastoupení Evropské komise v Česku Christian Bourgin.
V ostatních případech ale cestující čekají nemalé náhrady. Pokud se stane, že pasažér má sice platnou letenku, ale míst v letadle není dost, vyplatí letecká společnost v závislosti na délce plánovaného letu od 250 do 600 eur, tedy od asi osmi do devatenácti tisíc korun.
Podobně je tomu i v případě, že je let zrušen úplně. Všechny účty musí dopravci vyrovnat do sedmi dnů.
Strava a případně i ubytování v hotelu čekají na ty, kteří museli na letišti čekat nejméně dvě hodiny, u delších letů čtyři hodiny. Po pěti hodinách musí dopravce nabídnout i proplacení letenky.
Jsou na řadě vlaky?
Přestože případů, na něž by se finanční kompenzace vztahovaly, je v leteckém provozu relativně málo, považují dopravci nové nařízení EU za nevyvážené.
Znevýhodňuje totiž letecké podnikání proti jiným druhům dopravy, řekla mluvčí
ČSA Jitka Novotná. Sdružení dopravců už ostatně podalo proti nařízení žalobu u evropského soudu v Lucemburku.
Kompenzace pro jiné druhy dopravy se už ale podle Bourgina připravují. Například na železnici by měli dopravci vracet celou cenu jízdenky v případě zpoždění nad dvě hodiny u cesty, která měla trvat čtyři hodiny. Podobná opatření se připravují také u námořní a autobusové dopravy.
Kompenzace na letištích od 17. února 2005 |
Odepření nástupu na palubu |
250 eur (asi 7 500 Kč) při letu do 1500 km |
400 eur (asi 12 000 Kč) při letu od 1500 km do 3500 km a letech v EU |
600 eur (asi 18 000 Kč) při letu nad 3 500 km mimo EU |
možnost volby mezi proplacením letenky a náhradní přepravou, případně i bezplatný let do původního místa odletu |
strava a občerstvení, případně ubytování v hotelu a komunikační vybavení |
Zrušení letu |
možnost volby mezi proplacením letenky a náhradní přepravou, případně i bezplatný let do původního místa odletu |
strava a občerstvení, případně ubytování v hotelu a komunikační vybavení |
Zpoždění |
Nárok vzniká pokud zpoždění přesáhne |
2 hodiny při letu do 1500 km |
3 hodiny při letu při letech do 3500 km a letech v EU |
4 hodiny při letech delších než 3500 km mimo EU |
Pozn.: pravidla platí jednak na lety uskutečněné z letiště EU a jednak na letiště v EU, pokud let provozuje dopravce z unie |
Zdroj: Evropská komise |