Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Za zpožděný vlak bude sleva

  1:00aktualizováno  1:00
Čekat víc než hodinu na vlak je už opravdu moc, rozhodli poslanci v Evropském parlamentu. Podle nové směrnice by dráhy v celé Evropě měly za každé větší zpoždění vracet část jízdného. Nařízení ještě projednají ministři dopravy, pokud je všichni schválí, začne platit.
vlak, České dráhy - ilustrační foto

vlak, České dráhy - ilustrační foto - vlak, České dráhy - ilustrační foto | foto: Michal KlímaMF DNES

Bude to však trvat ještě několik měsíců. Pak by novinku mělo dodržovat všech 25 zemí Unie.

Když se vlak zpozdí o hodinu, měl by cestující dostat zpět čtvrtinu z ceny jízdného. Za dvouhodinové zpoždění to bude polovina. Za tři hodiny čekání bude dráha vracet 75 procent ceny jízdenky.

Když se vlak zpozdí ještě víc, bude mít cestující nárok na oběd či večeři a nocleh na účet drah.

"Cestující ve vlaku je stejný zákazník jako v obchodě či jinde, a pokud nedostane službu, kterou zaplatil, měl by mít nárok na náhradu," míní český europoslanec za ODS Petr Duchoň, který hlasoval pro.

Čeští železničáři naznačují, že Češi se v praxi s odškodněním moc nesetkají. Hodinové zpoždění je podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského výjimečné, například když vichřice shodí trolej. A rozmary počasí jsou jediná výjimka, kdy dráhy nemusí vracet nic.

Zároveň se lidé mohou dožadovat kompenzací za chybné informace na internetu či vývěsních jízdních řádech. Dráhy by také měly být schopny prodávat lístky i přes internet nebo telefon a rovněž vytvořit přívětivější prostředí pro handicapované.

Hodina? Výjimečně
Pro železnici to může znamenat více administrativy a také více nákladů. České dráhy se však příliš neobávají, že je nová pravidla přivedou do finančních nesnází. Mluvčí železnice Petr Šťáhlavský tvrdí, že zpoždění nad šedesát minut bývají výjimečná.  "Až 93 procent našich spojů dojede včas," říká Šťáhlavský.

Dráhy už dnes vyplácejí dvacet procent z ceny jízdenky, když se zpozdí mezinárodní spoj. Původní návrh, který připravila Evropská komise, se týkal jen mezinárodních spojů.

Europoslanci však novou směrnici upravili tak, že by dráhy měly odškodňovat zpoždění i ve vnitrostátních vlacích. Argumentují tím, že není rozdíl mezi cestujícím ve vlaku z Prahy do Plzně a tím, kdo jede z Prahy až do Paříže.

Podle Štáhlavského by se však pro tyto případy měla zavést hranice minimální ceny jízdenky. "Když by stál lístek deset korun, pak by samotné vyřízení stížnosti bylo dražší než vyplacené dvoukorunové odškodné," dodává Šťáhlavský.

Německé vlaky v Česku
Návrh vedle odškodňování počítá také s otevřením evropských drah pro všechny provozovatele. To znamená, že by České dráhy mohly samostatně jezdit, pokud by splnily všechny předpisy, v Německu či Belgii.

Dnes se totiž po příjezdu třeba na německou hranici musí kompletně vyměnit posádka včetně strojvůdce a průvodčích a jejich roli převezmou němečtí kolegové.

Podle europoslance Duchoně budou muset České dráhy počítat s výraznějším tlakem konkurence, která může nabízet lepší či levnější služby.

"Proč by to, co platí v letadlové či autobusové dopravě, nemohlo platit i na železnici," říká Duchoň.

Autoři:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Další z rubriky

Čtvrt milionu lidí v Česku pracuje načerno. Za legální práci firmy nechtějí platit

Na mostě nedaleko 149. kilometru dálnice D1 u Jabloňova na Žďársku dělníci...

Šedá zóna v podobě nelegálních zprostředkovatelů práce v Česku existuje dlouhodobě, v poslední době však díky dobře...

PŘEHLEDNĚ: Kolik stát vyplatí na důchodech a kde žije nejvíc penzistů

Ilustrační snímek

Česká republika vyplácela v tuzemsku v minulém roce celkem 3,5 milionu důchodů, dalších téměř 100 tisíc mířilo do...

Odhad: Češi utratí do Vánoc za hračky přes tři miliardy korun

Pardubická společnost eBrána otevřela po Velikonocích Family & Job Friendly

České domácnosti letos utratí za hračky před Vánocemi přes 3,1 miliardy korun, což je o 100 milionů více než loni....



Najdete na iDNES.cz