Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Za zpožděný vlak bude sleva

  1:00aktualizováno  1:00
Čekat víc než hodinu na vlak je už opravdu moc, rozhodli poslanci v Evropském parlamentu. Podle nové směrnice by dráhy v celé Evropě měly za každé větší zpoždění vracet část jízdného. Nařízení ještě projednají ministři dopravy, pokud je všichni schválí, začne platit.
vlak, České dráhy - ilustrační foto

vlak, České dráhy - ilustrační foto - vlak, České dráhy - ilustrační foto | foto: Michal KlímaMF DNES

Bude to však trvat ještě několik měsíců. Pak by novinku mělo dodržovat všech 25 zemí Unie.

Když se vlak zpozdí o hodinu, měl by cestující dostat zpět čtvrtinu z ceny jízdného. Za dvouhodinové zpoždění to bude polovina. Za tři hodiny čekání bude dráha vracet 75 procent ceny jízdenky.

Když se vlak zpozdí ještě víc, bude mít cestující nárok na oběd či večeři a nocleh na účet drah.

"Cestující ve vlaku je stejný zákazník jako v obchodě či jinde, a pokud nedostane službu, kterou zaplatil, měl by mít nárok na náhradu," míní český europoslanec za ODS Petr Duchoň, který hlasoval pro.

Čeští železničáři naznačují, že Češi se v praxi s odškodněním moc nesetkají. Hodinové zpoždění je podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského výjimečné, například když vichřice shodí trolej. A rozmary počasí jsou jediná výjimka, kdy dráhy nemusí vracet nic.

Zároveň se lidé mohou dožadovat kompenzací za chybné informace na internetu či vývěsních jízdních řádech. Dráhy by také měly být schopny prodávat lístky i přes internet nebo telefon a rovněž vytvořit přívětivější prostředí pro handicapované.

Hodina? Výjimečně
Pro železnici to může znamenat více administrativy a také více nákladů. České dráhy se však příliš neobávají, že je nová pravidla přivedou do finančních nesnází. Mluvčí železnice Petr Šťáhlavský tvrdí, že zpoždění nad šedesát minut bývají výjimečná.  "Až 93 procent našich spojů dojede včas," říká Šťáhlavský.

Dráhy už dnes vyplácejí dvacet procent z ceny jízdenky, když se zpozdí mezinárodní spoj. Původní návrh, který připravila Evropská komise, se týkal jen mezinárodních spojů.

Europoslanci však novou směrnici upravili tak, že by dráhy měly odškodňovat zpoždění i ve vnitrostátních vlacích. Argumentují tím, že není rozdíl mezi cestujícím ve vlaku z Prahy do Plzně a tím, kdo jede z Prahy až do Paříže.

Podle Štáhlavského by se však pro tyto případy měla zavést hranice minimální ceny jízdenky. "Když by stál lístek deset korun, pak by samotné vyřízení stížnosti bylo dražší než vyplacené dvoukorunové odškodné," dodává Šťáhlavský.

Německé vlaky v Česku
Návrh vedle odškodňování počítá také s otevřením evropských drah pro všechny provozovatele. To znamená, že by České dráhy mohly samostatně jezdit, pokud by splnily všechny předpisy, v Německu či Belgii.

Dnes se totiž po příjezdu třeba na německou hranici musí kompletně vyměnit posádka včetně strojvůdce a průvodčích a jejich roli převezmou němečtí kolegové.

Podle europoslance Duchoně budou muset České dráhy počítat s výraznějším tlakem konkurence, která může nabízet lepší či levnější služby.

"Proč by to, co platí v letadlové či autobusové dopravě, nemohlo platit i na železnici," říká Duchoň.

Autoři:



Nejčtenější

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...



KLDR čaruje s rozpočtem jak Voldemort. Její lži drásaly i otrlé Sověty

Severokorejský diktátor Kim Čong-un na vojenské přehlídce v Pchjongjangu (15....

Představte si státní rozpočet, který vykazuje stálý růst, notně podporuje rozvoj vědy i technologií, velkou část...

KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

Hladové české firmy posílí tisíc Filipínců, pracantů s dobrou angličtinou

Filipínský dělník

Do Česka má letos prostřednictvím vládního programu na zaměstnávání cizinců přijet tisíc Filipínců. Budou vítanou...

Další z rubriky

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

Podezřele levné stavební nabídky budou mít utrum, stát víc ocení kvalitu

Asfaltér Josef Horák pracuje jako řidič finišeru na dostavbě dálnice D8 u...

Úředníci ministerstva dopravy dostanou manuál, který by je měl upozornit na podezřele nízkou cenu ve výběrových...

Žalobce žádá v kauze privatizace OKD podmínky a zaplacení miliard

Obžalobě kvůli údajně nevýhodnému prodeji OKD do soukromých rukou čelí dva...

Za nevýhodnou privatizaci těžebního podniku OKD navrhl státní zástupce Tomáš Černý třem obžalovaným podmínky. Měli by...

Najdete na iDNES.cz