Bude to však trvat ještě několik měsíců. Pak by novinku mělo dodržovat všech 25 zemí Unie.
Když se vlak zpozdí o hodinu, měl by cestující dostat zpět čtvrtinu z ceny jízdného. Za dvouhodinové zpoždění to bude polovina. Za tři hodiny čekání bude dráha vracet 75 procent ceny jízdenky.
Když se vlak zpozdí ještě víc, bude mít cestující nárok na oběd či večeři a nocleh na účet drah.
"Cestující ve vlaku je stejný zákazník jako v obchodě či jinde, a pokud nedostane službu, kterou zaplatil, měl by mít nárok na náhradu," míní český europoslanec za ODS Petr Duchoň, který hlasoval pro.
Čeští železničáři naznačují, že Češi se v praxi s odškodněním moc nesetkají. Hodinové zpoždění je podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského výjimečné, například když vichřice shodí trolej. A rozmary počasí jsou jediná výjimka, kdy dráhy nemusí vracet nic.
Zároveň se lidé mohou dožadovat kompenzací za chybné informace na internetu či vývěsních jízdních řádech. Dráhy by také měly být schopny prodávat lístky i přes internet nebo telefon a rovněž vytvořit přívětivější prostředí pro handicapované.
Hodina? Výjimečně
Pro železnici to může znamenat více administrativy a také více nákladů. České dráhy se však příliš neobávají, že je nová pravidla přivedou do finančních nesnází. Mluvčí železnice Petr Šťáhlavský tvrdí, že zpoždění nad šedesát minut bývají výjimečná. "Až 93 procent našich spojů dojede včas," říká Šťáhlavský.
Dráhy už dnes vyplácejí dvacet procent z ceny jízdenky, když se zpozdí mezinárodní spoj. Původní návrh, který připravila Evropská komise, se týkal jen mezinárodních spojů.
Europoslanci však novou směrnici upravili tak, že by dráhy měly odškodňovat zpoždění i ve vnitrostátních vlacích. Argumentují tím, že není rozdíl mezi cestujícím ve vlaku z Prahy do Plzně a tím, kdo jede z Prahy až do Paříže.
Podle Štáhlavského by se však pro tyto případy měla zavést hranice minimální ceny jízdenky. "Když by stál lístek deset korun, pak by samotné vyřízení stížnosti bylo dražší než vyplacené dvoukorunové odškodné," dodává Šťáhlavský.
Německé vlaky v Česku
Návrh vedle odškodňování počítá také s otevřením evropských drah pro všechny provozovatele. To znamená, že by České dráhy mohly samostatně jezdit, pokud by splnily všechny předpisy, v Německu či Belgii.
Dnes se totiž po příjezdu třeba na německou hranici musí kompletně vyměnit posádka včetně strojvůdce a průvodčích a jejich roli převezmou němečtí kolegové.
Podle europoslance Duchoně budou muset České dráhy počítat s výraznějším tlakem konkurence, která může nabízet lepší či levnější služby.
"Proč by to, co platí v letadlové či autobusové dopravě, nemohlo platit i na železnici," říká Duchoň.