Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Začal platit nový zákon proti „šmejdům“, akce se musí hlásit předem

  7:58aktualizováno  7:58
Česká obchodní inspekce má od středy širší pravomoci nad pořádáním předváděcích a prodejních akcí. Účinnosti nabyla novela zákona o ochraně spotřebitele. Prodejci a pořadatelé nyní musí inspekci hlásit místo a datum konání akcí deset dnů dopředu. Zároveň musí uvést, jaké zboží na nich budou nabízet.

Plakát k dokumentárnímu filmu Šmejdi | foto: Tomáš Třeštík

Končí tak i letáky, které lákají na výlet, oběd v restauraci a dárky. Nově v nich může být uvedeno pouze to, že půjde o nabídku například hrnců a dek. Za porušení zákona prodávajícímu přitom hrozí až pětimilionová pokuta.

Už od 1. ledna začal platit také nový kontrolní řád, který pracovníkům ČOI umožňuje pořizovat audio a video záznamy z předváděcích akcí a pak je používat i jako důkaz u soudu.

Novela má zabránit zneužívání důvěry a zranitelnosti spotřebitelů, zejména seniorů, ze strany neseriózních podnikatelů, pro něž se vžila přezdívka "šmejdi". Stejnojmenný dokumentární snímek režisérky Silvie Dymákové, který na nekalé praktiky obchodníků upozornil a vyvolal ohromnou odezvu, měl premiéru loni v dubnu (rozhovor s režisérkou čtěte zde).

Fotogalerie

Dymáková zjistila, že jsou senioři pod nátlakem přinuceni kupovat drahé a zbytečné věci a nikdo se jich přitom nezastane. Zboží často bývá nesmyslně předražené. Nezřídka se také stává, že účastníci předváděcích akcí mohou být vystaveni výhrůžkám, zaznamenán byl dokonce i fyzický útok (více o takovém případu čtěte zde). "Nenechejme takovou zvrácenost bujet jako normu," vyzvala tehdy novinářka (rozhovor o natáčení najdete zde).

Nově zvolená Poslanecká sněmovna schválila novelu na ochranu spotřebitele loni 10. prosince jako vůbec první zákon. Hlasování o zákonu bylo jednomyslné, pro bylo 184 poslanců ze všech sedmi stran zastoupených v dolní komoře parlamentu (více čtěte zde). Petici proti "šmejdům", jež doputovala do Sněmovny, předtím podepsalo více než 180 tisíc lidí. Už v srpnu návrh předložila vláda Jiřího Rusnoka (více zde).

ČOI kontroluje předváděcí akce od roku 2009. Od té doby se počet kontrol zhruba zdvojnásobil. V roce 2012 inspektoři zjistili nějaké pochybení u 72 procent z 281 kontrolovaných případů, loni za osm měsíců zkontrolovali 267 akcí a pochybení odhalili u 74 procent z nich.

Povinnost se nevztahuje na veřejné dražby pořádané podle zvláštního zákona, ani na sportovní akce, třeba fotbalové zápasy, nebo například na ochutnávky vína.

Připomeňte si fimový dokument Šmejdi:

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Nejžádanější benefit: pružná pracovní doba. Osvícené firmy na to slyší

Lidí bez práce je rekordně málo a zkrácené a flexibilní úvazky patří k nejžádanějším benefitům. Lidé si chtějí lépe řídit práci tak, aby jim ladila s rodinným...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Ovocnáři sklidí o čtvrtinu méně jablek, mají nejhorší rok za šest let

Úroda jablek v českých sadech bude kvůli mrazům a nízké sklizni nejnižší od roku 2011. Podle posledního odhadu k začátku září měla meziročně klesnout o 24...  celý článek

Marian Jurečka, ministr zemědělství, byl hostem pořadu iDNES.cz Rozstřel. (21....
Kolem másla vznikla panika, obchodníci toho využívají, tvrdí Jurečka

Tržní cena másla v Česku byla v srpnu 35 korun, řetězce je nyní nabízejí za 65 korun i více. „Marže je u obchodníků, nikoli producentů,“ řekl ministr...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.