"Sháněl jsem pro kamaráda něco, aby mohl za volant. Sehnal jsem zařízení, které jsem mu pak namontoval do auta. Umožnilo mu to řídit jednou rukou," vzpomíná na zásadní okamžik 42letý podnikatel.
Dál chodil do práce v Praze, kde dělal pro Ford Motor Company. Pak se ale s manželkou přestěhoval zpátky do svého rodiště - do Tábora. Tři hodiny denně trávil dojížděním do zaměstnání.
"Odjížděl jsem v šest a vracel jsem se v osm večer. Bylo to velmi únavné," vzpomíná. Rozhodl se proto zariskovat a dělat sám na sebe. Založil firmu usnadňující postiženým cestování autem.
"Hned na začátku se mi podařilo sehnat dva perfektní kluky na vozíku, kteří se mnou pracují dodnes. Ti mi otevřeli oči v tom, co je třeba, a navíc dokázali přesvědčit klienty, že jim rozumíme," prozrazuje Bartoš klíčové okamžiky.
Přestavba stojí od 20 do 200 tisíc
Firma se začala rychle rozrůstat a nabírat další zaměstnance. I díky tomu, že se zaměřila na vývoj vlastních výrobků a jejich testování. Před třemi lety API vstoupila na evropský trh, kde ihned zaznamenala úspěch. "Udělali jsme si na začátku velmi dobrou značku, v Evropě jsme uznávaní jako moderní, inovativní firma," pochvaluje si Bartoš.
API sériově upravuje vozidla tří evropských značek. Přestavěné vozy jsou určeny lidem na vozíku. Systém je tak variabilní, že se z normálního auta udělá během okamžiku bezbariérové. A naopak. Výhodou je, že postižený při nastupování ani nemusí sesednout z vozíku. Je to díky konceptu sklopné rampy, na který má API patent.
Vývoj a konstrukce nových zařízení Bartoše baví. Je to podle něj výzva, protože s tímto oborem tu nikdo neměl zkušenost. "Musí se vymýšlet různá hejblátka, nástavce a mechanismy, aby obsluha auta byla co nejjednodušší. Přináší mi obrovské vnitřní uspokojení, když naše věci postiženým lidem skutečně pomáhají," dodává podnikatel.
Nejběžnější úpravy pro klienty na vozíku stojí od 20 do 200 tisíc. Vůz jde ale uzpůsobit i pro řidiče, který je ochrnutý od krku dolů. Řídí pak bradou. Taková úprava stojí ale desítky tisíc eur.