Záchrana švýcarských aerolinek může začít

  • 1
Peněz na záchranu švýcarského leteckého sektoru bude dost. Alespoň se to domnívá tamní vláda. Dala zelenou plánu na radikální přeměnu celého průmyslového odvětví v zemi, a to na základě příslibů finanční pomoci od švýcarských firem a vlád jednotlivých kantonů. Sama navíc dá miliardu franků.

Plán na záchranu aerolinek se jmenuje "Operace Fénix" - podle bájného ptáka, který dokázal vstát z popela. Počítá s převedením zhruba dvou třetin leteckých linek provozovaných bankrotujícím Swissairem pod křídla regionální letecké společnosti Crossair.

Stát poskytne miliardu franků překlenovacího úvěru. Tento kapitál má posloužit na provoz značně okleštěné sítě mezinárodních leteckých tras do příštího dubna. Za dalších 600 milionů franků získá stát dvacetiprocentní podíl v Crossairu. Dalších 1,7 miliardy franků napumpují do nové letecké společnosti soukromé společnosti v čele s bankami UBS and Credit Suisse Group.

Obě banky přišly s návrhem na restrukturalizaci už v okamžiku, kdy Swissair přestal kvůli obrovským dluhům a nedostatku peněz v hotovosti ze dne na den létat. Banky mu daly výměnou za získání 70procentního podílu v Crossairu část finančních prostředků (asi 1,5 miliardy švýcarských franků), aby mohly být lety obnoveny. Tyto peníze ale stačily jen na velmi krátkou dobu.

Pád bývalého symbolu švýcarské ekonomiky vyvolal v zemi vlnu pobouření. Vláda se proto (kvůli hrozbě ztráty desítek tisíc pracovních míst z celkového počtu 70 000 zaměstnanců společnosti) rozhodla přes odpor Evropské unie Swissair zachránit. Ovšem za předpokladu, že nebude jediná, kdo na převedení větší části jeho aktivit pod hlavičku efektivnější, v rámci Swissair Group sesterské společnosti Crossair, dá potřebné peníze.

I tak si ale celé převedení aktivit Swissairu na Crossair vyžádá propuštění 9 až 27 tisíc lidí.

Vláda již dříve poskytla Swissairu asi 450 milionů franků. To ale  rozhodně nestačilo. Vždyť tento přepravce má dluhy přesahující sedm miliard franků. Nechtěla navíc utrácet peníze daňových poplatníků za něco, co by se bez pomoci zejména soukromého sektoru nemuselo povést.

Na konci minulého týdne byla již situace Swissairu kritická a podle prohlášení jeho vedoucích představitelů dokonce znovu hrozilo, že letadla společnosti nebudou moci vzlétnout. Tak jako před několika dny, kdy rozlícení dodavatelé odmítli firmě dále poskytovat na úvěr pohonné hmoty a letiště zablokovala několik letadel, dokud Swissair nezaplatí dlužné letištní poplatky.

Přes víkend probíhala intenzivní zákulisní jednání mezi vládou, šéfy Swissairu a dalšími podniky. Včera zasedala celý den švýcarská vláda a večer konečně mohl mluvčí kabinetu prohlásit: "Základní rozhodnutí o finanční pomoci bylo přijato, některé detaily ale ještě musí být vyřešeny."

Pomoc totiž přislíbily některé kantony - curyšský 300 milionů franků, oba basilejské (města a okolí) 31 milionů franků. Samotné město Curych  dá další 50 milionů franků. Curych a Basilej mají totiž velká letiště, která těží z mezinárodní letecké přepravy a krach plánu by pro ně znamenal velké ztráty.

Na financování celé operace se budou ale podílet i firmy, které dají dohromady 1,7 miliardy franků. Podporu plánu již vyjádřil potravinářský obr Nestlé nebo cementářská společnost Holcim. Osloveny byly také farmaceutické kolosy Novartis a Roche.

,