Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Travel Service vyhrál soud, za zpoždění letu kvůli ptákům peníze nedá

  11:29aktualizováno  11:29
Tisíce cestujících, kteří očekávali odškodné až ve výši 600 eur (16 tisíc korun) za zpoždění letadla napadeného ptáky, mají smůlu. Podle Evropského soudního dvora nemají na kompenzaci nárok.

SmartWings. Ilustrační snímek. | foto: Travel Service

V soudním procesu požadovali dva Češi, Marcela Pešková a Jiří Peška každý odškodnění ve výši 400 eur (10 700 Kč) od společnosti Travel Service za to, že jejich let Smartwings z bulharského Burgasu do Ostravy měl kvůli srážce s ptáky více než pětihodinové zpoždění.

Nejvyšší evropský justiční orgán však rozhodl, že nálet ptáků na letadlo je „mimořádná okolnost“, tedy událost mimo kontrolu dopravce způsobená vyšší mocí. Aerolinky, jejichž letadla mají kvůli kolizi s ptáky více než tříhodinové zpoždění, tak nemusejí pasažérům vyplácet kompenzace, píše list Independent. Dosud mezi mimořádné okolnosti patřilo jen špatné počasí, přírodní katastrofy, některé stávky a teroristické hrozby.

Pilot Travel Service byl namol opilý. Selhání jednotlivce, říká firma

Že je ptačí nálet mimo jejich kontrolu, argumentovali letečtí dopravci už dlouho. Až nyní jim ale soud dal zapravdu.

Sdružení Airlines for Europe, které reprezentuje aerolinky přepravující dvě třetiny cestujících z Evropy, verdikt vítá. „Je to dobré rozhodnutí. Jsou věci, které nemůžeme ovlivnit. V první linii obrany před útoky ptáků stojí vedení letišť a letoví dispečeři,“ sdělil mluvčí organizace Aage Dünhaupt.

Rozhodnutí bude mít dopad minimálně na několik tisíc cestujících. Například jen britská advokátní kancelář Bott & Co. eviduje 2500 případů, které na verdikt čekaly a kde by možné odškodnění mohlo dosáhnout až milion eur (27 milionů korun). Pokud by soud byl rozhodl ve prospěch pasažérů, další desetitisíce lidí by mohly své nároky uplatnit zpětně.

Rozsudek také vyjasnil pravidla, jak postupovat, když má zpoždění více příčin a jednou z nich je mimořádná okolnost. Zpoždění způsobené právě jí se musí od celkového zpoždění odečíst. Pokud i pak zbývají tři hodiny a déle, má cestující nárok na odškodné.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

V obchodě Tesco se objevilo máslo s čipem proti krádeži.
Máslo se krade. Prodejna Tesco ho zabezpečila čipem

Supermarket Tesco ve Smíchovské tržnici v Praze nabízel v posledních dnech máslo, které mělo na obalu umístěný ochranný čip. Podle zjištění iDNES.cz k...  celý článek

V rozvodně firmy ČEPS, provozovatele české přenosové soustavy, v Hradci u...
ČEPS krotí divoký proud z Německa. Spustil nové obří transformátory

Provozovatel české přenosové soustavy (ČEPS) v pátek v rozvodně v Hradci u Kadaně slavnostně zahájil provoz takzvaných PST transformátorů. Čtyři obří regulační...  celý článek

Žena na pohovoru (ilustrační snímek).
Soulad mezi postoji zaměstnance a vedením firmy je vzácný, říká poradce

Jen každá desátá firma se shoduje s postoji svých zaměstnanců. Při přijímání nových pracovníků je proto vhodné přeskočit fráze jako „změňte s námi svět“ a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.