Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Jan Kužník

Záhada SkyEurope: osm let ve ztrátě, přesto létají

  • 8
Nízkonákladové aerolinky SkyEurope, mezi jejichž největší letecké přístavy patří Praha, za celou dobu své existence nevykázaly pozitivní hospodářských výsledek. Jejich šéfové přesto tvrdí, že byznys může fungovat i do budoucna.

Za kouzlem, které dosud drželo aerolinky ve vzduchu, stojí štědří akcionáři a investoři. SkyEurope se již několikrát podařilo sehnat na poslední chvíli financování svého provozu a utéci tak jistému krachu.

Je otázka, zda se jim podaří tento krok zopakovat i během včera nařízené ochrany před věřiteli. - čtěte zde: Levné aerolinky SkyEurope skončily v bankrotové ochraně

Jeden z hlavních věřitelů firmy a zároveň její největší akcionář -americký fond York Capital, již firmě napůjčoval přes 40 milionů eur. To je více než miliarda korun.

Firma si namlouvá partnery, sníží základní kapitál

To, že by všechny své peníze získal zpět, je velmi nepravděpodobné, i když SkyEurope hledá dalšího majitele - mělo by jít o finančního investora. Zájem strategického partnera, tedy jiných aerolinek, vedení včera odmítlo. Kvůli námluvám chce SkyEurope snížit kapitál firmy.

Ten by se na červencové valné hromadě měl smrsknout o 34 milionů eur, na 8,5 milionu eur.

"Opatření by mělo sladit kapitál se ztrátami, které máme, a zároveň udělat firmu více atraktivní pro nového investora. Mohu říci, že jsme ve vážném jednání s jednou finanční investorskou skupinou," uvedl včera pro MF DNES šéf financí SkyEurope Nick Manoudakis.

Sám pochopitelně věří, že se byznys aerolinek podaří restrukturalizovat a neskončí krachem.

Podle lidí z oboru to bude mít firma velmi těžké. "Ochrana před bankrotem je v poslední době celkem moderní technika. Myslím, že nemají prohráno. Jsou ještě tak tři měsíce času, během kterých mohou bojovat," říká Jan Procházka, analytik firmy Cyrrus.

Hospodářské výsledky firmy se příliš nelepší, naopak jí v prvním čtvrtletí letošního roku ubylo cestujících. Od října loňského roku do března narostla její celková ztráta zhruba na 850 milionů korun. SkyEurope dluží dodavatelům aktuálně 1,6 miliardy.

Pohledávky za ní mají také bývalí zaměstnanci, kteří vyhlášením ochrany před věřiteli nejsou nadšeni. "Pro bývalé zaměstnance, kterým firmy dluží statisíce korun, je vyhlášení ochrany rána pod pás. Ke svým penězům se totiž už prakticky nedostaneme,“ říká bývalý pilot SkyEurope Jan Veselý.

Jestliže odejdete, nepočítejte se svými penězi

Podle něj bývalým pracovníkům již dříve firma sdělila, aby se svými penězi raději už nepočítali. "Protože jste zradili firmu, tak nedostanete nic. Řekli nám,“ vzpomíná Veselý.

Firma prý uplatňuje podobný přístup i vůči stávajícím zaměstnancům, které tak nepřímo nutí zůstat. Kdyby odešli, což by firmu mohlo rychle položit, budou mít menší šanci dostat se ke svým penězům než jako zaměstnanci.

Problémem, který teď doběhl SkyEurope, je podle Manoudakise nedostatek hotovosti. Fungování nízkonákladových aerolinek se totiž částečně podobá letadlu. Ne opravdovému, ale investiční hře, která obvykle špatně končí pro ty, kteří do ní naskočí jako poslední.

Principem je placení aktuálních nákladů firmy z peněz, které jsou vybírány od budoucích cestujících. Pro nízkonákladové letecké firmy jsou tak největší hotovostní žně na začátku roku, kdy si lidé začnou kupovat letenky s několikaměsíčním předstihem. Pak přicházejí potíže.