Celníky zaměstnávají zásilky ze zahraničních e-shopů, šidí se hlavně u kol

  7:00aktualizováno  7:00
Češi si loni nechali ze zemí mimo Evropskou unii poslat o polovinu zásilek více než o rok dříve – 15,7 milionu. Jde především o nákupy na čínských a amerických e-shopech. Přibližně každou stou zásilku celníci zadrželi, aby z ní vybrali clo a DPH, případně v ní odhalili padělek či zakázané zboží. Nejvíce se podvádělo u jízdních kol a mobilů.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: AP

„Chtěl bych si na čínském e-shopu AliExpress objednat silniční karbonový rám. Je předem jasné, že to bude padělek, italský originál se pohybuje mezi 100 a 150 tisíci, na Ali to koupíte zhruba za 500 eur. Jaká je pravděpodobnost, že to na celnici zadrží a ­zničí?“ píše v diskusi na webu alirecenze.cz uživatel Marek.

Zásilky cyklosoučástek a kol z ­Číny představují největší úniky na daních a cle. Už čtvrt století je na toto zboží v Evropské unii uvalené antidumpingové clo, aktuálně 48,5 procenta. Příjemci se tak snaží těmto poplatkům vyhnout.

Jak Češi nakupují v zahraničí

Pošta loni zadržela 112 tisíc zásilek, které podle ní přesáhly hodnotu 22 ­eur, a vyzvala příjemce k zaplacení DPH, případně i cla. Pošta ve spolupráci s celníky zadržuje zboží také v­ případech, kdy rentgen ukáže, že by mohlo jít o zakázané zboží (drogy, anabolika, padělky, zboží z­ chráněných druhů zvířat) nebo jiné než deklarované zboží. 23 tisíc lidí si přišlo zaplatit clo a daň osobně na celní poštu na Praze 5, další pak poštu zplnomocnili, aby celní řízení uskutečnila za ně (za poplatek 700 korun) a­ proclený balík jim doručila až na pobočku v místě bydliště.

Nejvíc na cle a DPH se loni odvedlo za zásilky z USA – je znát, že lidé se zdráhají z Číny objednávat dražší zboží. „Zákazníci neočekávají žádnou výraznou kvalitu a v případě poruch se ani nepokouší o reklamace. Pro kvalitnější zboží volí české či evropské (americké) e-shopy,“ uvádí Jan Vetyška, ředitel Asociace pro elektronickou komerci, sdružující české e-shopy.

Fígle s cenou zásilky

Někteří Češi se přitom snaží vyhnout dodatečným poplatkům. Po domluvě s e-shopem si příjemci nechávají na faktury k balíčku uvádět nižší než skutečné ceny. To aby se dostali pod hranici pro platbu cla 150 eur (3­800 Kč) a případně i pod limit DPH 22 eur (560 Kč). Často se tak podvádí například se smartphony. Do hodnoty zboží se přitom započítává i cena dopravy, která nesmí být nulová, a pokud je, tak ji celníci dopočítávají podle tabulek.

Čínské e-shopy zákazníkům také nabízejí fígl, kdy v celním prohlášení uvedou, že jde o dárek, a ty jsou až do 45 eur (1­150 Kč) osvobozené od DPH i cla (to neplatí pro alkohol, cigarety, parfémy, čaje). Tím se však celníci často nenechají zmást – někdy je z doprovodných informací k­ balíčku zřejmé, že jde o zásilku z­ e-shopu a nikoliv balík mezi fyzickými osobami a celníci poplatky stejně doměří.

U každého takto podezřelého balíčku pošta dotyčnému napíše, aby dodal výpis z účtu a prokázal tak, kolik skutečně platil. V asi 6,5 tisících případech se podezření celníků na záměrně podhodnocené zboží neprokázalo. I tak museli lidé zaplatit poště stovku za vyřízení.

„Pokud dotyčný uvede nesprávné údaje o zásilce nebo zatají skutečnou cenu a padělá výpis z účtu, ve správním řízení může dostat pokutu ve výši několika stokorun až čtyř milionů, podle výše úniku,“ říká Šárka Miškovská, mluvčí Celního úřadu Praha Ruzyně. Loni celníci v souvislosti s­ problematickou celní hodnotou podali sto podnětů na přestupkové řízení. Celníci si také vedou záznamy, kolik zboží si kdo nechává posílat, a pokud pojmou podezření, že jde o nedovolené podnikání, předají informace finanční správě.

Padesátiprocentní nárůst objednávek ze zahraničí údajně české e-shopy příliš netrápí.

„Obecný růst české e-commerce je ještě výraznější a dopad dovozu zboží ze třetích zemí není tak významný, jak se na první pohled zdá,“ říká Vetyška. Podle něj se aktuálně na evropské úrovni jedná o možné povinnosti platit DPH také u balíčků pod 22 eur, což by hrálo ve prospěch e-shopů uvnitř EU.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...



Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Letošní úroda je nižší než za poslední roky, dařilo se řepce, žitu a ovsu

Zemědělcům komplikuje sklizeň obilí vrtkavé počasí.

Obilí se letos v Česku sklidilo o 7,9 procenta méně než loni, zemědělci ho svezli z polí 6 861 milionu tun. Vyplývá to...

Michelinské hvězdy zvedají obrat, ale i tlak na restauratéry a kuchaře

Zleva současní držitelé michelinské hvězdy: Radek Kašpárek, Roman Paulus a...

Michelinská hvězda je pro kuchaře nebo restauratéra něco jako Oscar pro herce. Ale není to jen pocta. Ocenění „nakopne“...

Virtuální zrcadlo, kdo je nejkrásnější? Technologie mění online nákup oblečení

Rtěnku, brýle i šperky je možné si v e-shopu virtuálně vyzkoušet na vlastním...

Obchody specializující se na prodej na internetu stále usilovněji vymýšlejí, jak překonat základní nevýhodu proti...



Najdete na iDNES.cz