Zájem Čechů o nová auta roste

  • 3
O začátku roku prodali členové Svazu dovozců automobilů na českém trhu 113 223 nových vozidel. Zájem o automobily tak oproti stejnému období loňska vzrostl o 2,56 procenta. Největší podíl mezi osobními automobily stále drží domácí Škoda Auto, které patří 54 procent trhu. Oproti loňsku je to téměř o deset procent více. Druhé místo patří mateřskému koncernu domácí automobilky Volkswagen, třetí je Opel.

Největší zájem mají zákazníci stále o malá auta (patří mezi ně i Škoda Fabia), kterých se prodala více než polovina. Nižší střední třídě (např. Škoda Octavia) patří 28,8 procenta trhu. Zatímco domácí škodovce podíl na trhu rostl, dovoz automobilů ze zahraničí klesl o necelých pět procent.

"Letos překvapil červenec a srpen, které považujeme spíš za měsíce propadu, ale po deseti letech měly větší prodeje než září," řekl Lubomír Tvardík ze Svazu dovozců automobilů.

Mladoboleslavská značka vévodí stále také trhu lehkých užitkových vozidel, ačkoli produkce užitkových verzí na bázi Felicie už skončila a nové se zatím nepřipravují. Přesto patří škodovce 23 procent trhu, na kterém umístila 2 325 vozidel. S poměrně výrazným odstupem následuje Ford se 17,5 procenty, dále Volkswagen a Peugeot.

Členové SDA prodali také 5 311 nákladních vozidel, patřilo jim 86 procenta trhu. První Mercedes-Benz obsadil pětinu trhu, druhé je Iveco a třetí MAN. Leťnanská automobilka Daewoo Avia prodala 577 vozů, což odpovídá skoro 11 procentům trhu.

Autobusů se prodalo 616, což je nárůst oproti minulému roku o čtvrtinu, přesto ale podle SDA toto číslo stále nestačí k dostatečné obnově vozového parku autodopravců.

Mezi 8 329 prodanými motocykly byla více než polovina mopedů s motorem do 50 kubických centimetrů. Nejvíce se Čechů líbí značka Hero, které patří téměř čtyřicet procent trhu. Druhá příčka pomyslného žebříčku patří firmě Manet-Korado. Tradiční značka Jawa prodala v kategorii motocyklů nad 50 kubických centimetrů 250 kusů a obsadila tak třetí příčku.