Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Gucci a Dior se topí v levné ropě. Zájem o luxus na Blízkém východě klesá

  9:58aktualizováno  9:58
Tržby z prodeje luxusního zboží na Blízkém východě se loni podle odhadů konzultační společnosti Bain & Co. zvýšily jen o procento na 8,1 miliardy eur (219 miliard korun) a tempo růstu se zadrhlo. Před rokem bylo ještě čtyřprocentní. Pětina respondentů z aktuálního průzkumu v zemích Perského zálivu uvedla, že snížila výdaje za luxus. O rok dříve to bylo jen třináct procent.

Nákupní centrum v Dubaji, metropoli Spojených arabských emirátů (ilustrační foto). | foto: Profimedia.cz

Na první pohled to nevypadá, že by peněženky lidí v rijádském obchodním centru Centria byly méně plné. Ve všední den odpoledne se ženy se zakrytou tváří procházejí chodbami a přesouvají se mezi obchody, jako Dior a Burberry. „Ale již nenakupují jako loni,“ říká manažer obchodu Gucci v obchodním centru Muhammad Fahmáví. Před rokem prošlo dveřmi jeho obchodu více než sto zákazníků denně. Nyní, když jich je dvacet, pokládá to obchodník za dobrý den. Obchody se zhoršily také v blízkém klenotnictví Cartier, píše agentura Bloomberg.

„Lidé se bojí,“ říká Fahmáví. Důvodem je ekonomické zpomalení, které přinesl prudký pokles cen ropy. „Nechtějí utrácet své peníze.“

Příznivěji nevypadá situace ani v jiných obchodních centrech. O nedávném víkendu byly obchody firem Missoni a Valentino v rijádském nákupním centru Al Faisaliah prázdné. V obchodě firmy Swarovski si prohlíželo zboží několik žen.

Tax-free nákupy stagnují

Zpomalení v regionu se přidává k dalším problémům, se kterými se výrobci luxusního zboží nyní potýkají a které snižují jejich tržby, jako slabá poptávka v části Asie, silný dolar a teroristické útoky v Evropě. Podle odhadu svazu italských luxusních firem Fondazione Altagamma zaznamená luxusní sektor v letošním roce růst jen o dvě procenta, což bude druhý nejslabší rok od roku 2009.

Levná ropa je pro země Zálivu pohromou, chystají se zavést daně

Propad cen ropy od června 2014 o více než padesát procent také ovlivnil zahraniční poptávku. Pro zákazníky z Blízkého východu se díky slabému euru stala atraktivnější Evropa, avšak ani zde neutrácejí tak, jako v minulosti, upozornila v dubnu společnost LVMH. Podle firmy Global Blue objemy nákupů bez daně, tzv. tax-free, u klientů ze Spojených arabských emirátů, Kataru, Saúdské Arábie a Kuvajtu v březnu stagnovaly, když předtím sedm měsíců za sebou rostly.

Turisti z Ruska utrácí také méně

Blízký východ ale neztratil veškerý svůj lesk. Firma Yoox Net-a-Porter nedávno souhlasila, že prodá podíl zakladateli dubajské firmy Emaar Properties PJSC, který jí má pomoci při expanzi internetového prodeje značek jako Armani v regionu.

V Kataru, který je v přepočtu na hlavu nejbohatší zemí na světě, obyvatelé a občané loni utratili měsíčně v průměru za luxusní zboží a služby 4000 dolarů (96 tisíc korun). V roce 2014 to podle American Express a Mawarid Group bylo 2 500 dolarů.

Prodejce značky Montblanc v dubajském obchodním centru Mauricio Manrique si ale myslí, že současný pokles je pravděpodobně jen dalším výkyvem. Za šest let, co zde pracuje, kdykoliv se zdálo, že prodej slábne, přijeli Rusové a nabrali si kuličková pera nebo peněženky za 460 dolarů (přes 11 tisíc korun). Nicméně Bain & Co. upozorňuje, že kvůli poklesu rublu Blízký východ navštěvuje i méně Rusů ochotných utrácet.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Kanada hlásí první střet letadla s dronem, letěl 450 metrů nad zemí

Kanadská vláda ohlásila první kolizi dronu s komerčním letadlem v zemi. Nehoda se obešla bez zranění a letadlo bezpečně přistálo na letišti, uvedla televize...  celý článek

Stolní robot Socibot Mini
Roboti místo lidí? Je to nebezpečný vývoj, míní šéf Světové banky

Civilizace se řítí do vážných problémů, protože budoucnost nenaplní naděje lidí, kterým automatizace vezme pracovní místa. Řekl to prezident Světové banky (SB)...  celý článek

V Ostrově probíhá od čtvrtečního večera výstava Sladký život s čokoládou.
Ukrajina si stěžuje na Rusko, že nechce její džusy a cukrovinky

Ukrajinský vývoz se výrazně propadl. Mohou za to ruské restrikce, které zakázaly z Ukrajiny dovážet pivo, vodku, džusy, tapety a cukrovinky. Ukrajina podala na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.