Asociace na základě informací z tuzemských cestovních kanceláří předpokládá zdražení o zhruba 10 procent. "Vlivem zvýšení kurzu koruny vůči euru očekávají cestovní kanceláře navýšení průměrné ceny dokonce až ke 13 tisícům korun," uvedla mluvčí asociace Kateřina Petříčková. Ceny zájezdů na poslední chvíli letos zřejmě přesáhly hranici 12 tisíc korun na osobu, odhadla asociace. Cen zájezdů nakupovaných s předstihem, takzvaných "first minute" se to však nedotkne.
Chystané zdražení potvrdila CK Fischer. "Předpokládáme, že v období last minute zájezdů, kdy bude víc záležet na aktuálních kurzech, které budou velmi pravděpodobně horší než ty aktuální, tak by mohlo dojít ke zdražení o 5 až 10 procent. Zdražení se netýká období předprodejů," řekl iDNES.cz mluvčí Jan Osúch.
Česká národní banka 7. listopadu po 11 letech spustila intervence k oslabení koruny, které mají zřejmě až do roku 2015 držet euro na úrovni 27 korun. Před zdražováním od té doby varovaly některé zájmové skupiny a firmy, které dovážejí nebo nakupují v cizích měnách. Zdražit tak mohou i potraviny, auta nebo elektronika (čtěte: Některé škodovky kvůli intervencím zdraží).
Tuzemské cestovní kanceláře většinu svých zájezdů nakupují právě v eurech, které po zásahu ČNB zdražilo zhruba o 1,40 koruny a nyní se pohybuje kolem 27,25 Kč. Přesto ohlášené předpokládané zdražení zájezdů o 10 procent nelze přičítat jen vyšší ceně eura, kurz koruny se totiž propadl jen o 5,4 procenta.
Rozdíl vysvětluje AČCKA tvrzením, že kalkulace cen zájezdů se sestavují už dříve a podle jiného kurzu. "Katalogy se tisknou s předstihem a kalkulace se dělají třeba v létě," říká Petříčková. I v létě však podle dat společnosti Patria Finance stálo euro nejméně 25,57 Kč, a to by odpovídalo zdražení o 6,5 procenta.
Další důvod: cestovky potřebují vylepšit marže
Analytik cestovního ruchu ze společnosti Mag Consulting Jaromír Beránek si myslí, že cestovní kanceláře nezdražují jen kvůli intervencím. "Udělali jsme si analýzu ziskovosti. Kromě Exim Tours, CK Alexandria a několika dalších se naprostá většina velkých cestovních kanceláří pohybuje kolem nuly nebo pod nulou, to znamená, že jsou ve ztrátě. Krok ČNB tedy nahrává tomu, aby se znovu posadily ceny, které byly za poslední roky velmi stlačené," tvrdí. Jinými slovy: cestovky mají nízké marže a intervencí využijí k tomu, aby si je vylepšily.
CK Fischer namítá, že do skupiny kanceláří potácejících se na nule, nepatří. Za letošní rok vykázala hrubý provozní zisk EBITDA ve výši 74,8 milionů korun. Loni při zhruba polovičním výsledku měla čistý zisk přes 7 milionů korun, letos bude podle Osúcha výrazně vyšší v řádu deítek milionů korun.
Mag Consulting v souladu s odhadem AČCKA čeká zdražení zájezdů zhruba o 10 procent. Podle Beránka je důvodem ke zdražování i přeskupení destinací cestovního ruchu. Nastal totiž odliv nabídek z některých destinací (například z Egypta zmizely miliony turistů) ve prospěch jiných, jako je Řecko a Španělsko. "Ty mají důvod, aby zdražily nejen o inflaci," dodal.