Žák v sobotu vyzval firmu k obnovení přerušených prací na modernizaci D1 v úseku Velká Bíteš - Lhotka. Oprava dálnice zde nepokračuje od konce května. Firma argumentuje špatnou únosností krajnic a požaduje úhradu za neprokázané vícepráce (více o zastavení oprav čtěte zde).
"Zvažujeme několik scénářů. Budeme s tou firmou jednat a pořád věřím, že se dohodneme. Pokud by ale pokračoval tento přístup, kdy jsme tlačeni do navyšování cen a jsou nám kladena ultimáta, tak zvažujeme krizové scénáře, jak to vyřešit a jak se takového dodavatele zbavit," řekl iDNES.cz ministr.
O navýšení plateb firmě by se podle něj dalo uvažovat jen v případě, že by se někde ukázala chyba na straně státu. "Rozhodně nepřipustím, aby firmy braly jako rukojmí řidiče. Je to rozkopaný úsek, na kterém se dnes nestaví a řidiči jezdí okolo v kolonách a musí se dívat, jak práce stojí. To je naprosto nepřijatelné," uvedl Žák.
Mluvčí OHL ŽS Taťjana Pelíšková v reakci na jeho slova ČTK odpoledne sdělila, že se firma s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) dohodla na technickém způsobu řešení opravy. "Naši technici a projektanti nyní nepřetržitě pracují, abychom mohli v průběhu příštího týdne pokračovat v pracích na dálnici D1," uvedla.
Žák: Současný stav je horší než průtahy po vypovězení smlouvy
Šéfa ŘSD Davida Čermáka ministr pověřil, aby připravil možné varianty řešení, včetně okamžitého vypovězení smluv se zhotovitelem, vyklizení prostoru stavby a obnovení provozu v krizovém stavu.
Jak by taková situace přesně vypadala, nechtěl Žák upřesnit. "Musíme si nechat v záloze i nějaké řešení, když bychom se s dodavatelem nedohodli. V tom případě máme připraveno řešení, které je sice velmi nezvyklé, ale vychází z toho, že D1 je klíčovou strategickou infrastrukturní stavbou, na které závisí chod ekonomiky státu," dodal ministr.
Případné vypovězení smlouvy by sice způsobilo další průtahy, Žák to přesto považuje za přijatelnější variantu než současný stav.
Firma si podle něj snaží vykompenzovat stlačené ceny ze soutěže. "Firmy v soutěžích podrážejí cenu a potom se dostávají do situace, kdy musí řešit vražedné dilema - buď zbankrotovat, nebo ošidit kvalitu. I ostatní firmy, které na D1 staví, se na nás obrátily s tím, že narazily na nepředvídatelné problémy. Ale jen jedna z nich nás začala vydírat," doplnil ministr.
Na pondělní odpoledne svolal schůzku ředitelů státních investorských organizací. Chce po nich, aby vícepráce schvalovali mnohem přísněji než dosud.
Těžká technika se na začátku července zakousla do dálničního mostu na D1