Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zakázané reklamy: Smyslná tanečnice prý nabádala k užívání drog

  12:00aktualizováno  12:00
Smyslná, mystická a hlavně neškodná. Tak vnímala většina lidí reklamu na parfém Opium značky Yves Saint Laurent. Britská rada pro reklamu ASA ji však zakázala. Jako nezodpovědný umělecký počin, kterým tvůrci nabádají k užívání drog. Na britských obrazovkách se spot nesměl vysílat.

Kampaň kosmetické značky Yves Saint Laurent na parfém Belle d’Opium potkala v roce 2011 dvojnásobná smůla. Televizní spot byl v Británii zakázán kvůli tomu, že by mohl lidi nabádat k užití drog. Plakáty na billboardech zase radní úřadu ASA, který kontroluje reklamu, považovali za sexistickou.

Tváří parfému, jež se objevuje na zakázaném billboardu, byla známá anglická modelka a nyní i spisovatelka Sophie Dahlová (vnučka Roalda Dahla). Sama fotografii považovala za nádhernou, třebaže rada ji odsoudila, protože prý zobrazuje ženu jako sexuální objekt.

Z jiných důvodů dostala stopku vydařená televizní reklama s tanečnicí. Choreografii vytvořil Akram Khan, který pracoval i pro australskou zpěvačku Kylie Minogue. Sám však vysvětloval, že inspirací pro opojný tanec herečky byla tajuplná květinová symbolika a nikoliv užívání drog. „Záměrem bylo vytvořit reklamu zbavenou přebytečného pohybu a zaměřenou na nejjednodušší a hlubší věci,“ namítal radě pro reklamu. Ta však byla neoblomná a spot zakázala.

Kromě sloganu „Jsem tvou závislostí,“ který zazní v závěru, byl sporným i moment, ve kterém si herečka přejede prstem po předloktí a vzápětí upadne na zem, kde pokračuje v mystickém tanci. Právě to podle ASA evokovalo vpichování heroinu. I pro to měl Khan vysvětlení. Šlo prý o to, ukázat tok energie v těle ženy a cesty vedoucí k touze a vášni.

Výrobce parfému Opium Yves Saint Laurent uvedl, že závislostí je myšlena žena, která parfém užívá a nejde o závislost na drogách. Podle YSL vidělo spot na 44 milionů lidí, ale nikdo z nich si firmě nestěžoval. Také podle průzkumu na vzorku 96 francouzských žen si prý reklamu žádná nespojila s narkotiky, ublížením a přestupky. Podobně dopadl podle deník The Daily Mail průzkum mezi čtyřmi sty britskými ženami.

„Průměrný spotřebitel vnímal reklamu jako uměleckou snahu propagovat smyslnou vůni Yves Saint Laurent a je proto nepravděpodobné, že by většině diváků způsobila újmu,“ argumentovala firma. Nicméně ASA nesouhlasila. Trvala na tom, že prst, který přejede po ruce, může diváka nabádat k užití opiátů.

Autor:


Nejčtenější

Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony

Balení vinných kondomů.

Jistě jste už někdy ztratili špunt od lahve a dumali, jak situaci vyřešit. Američanka Laura Bartlettová se svým synem...

PŘEHLEDNĚ: Lidé špatně odhadují platy. Podívejte se, komu by přidali

Ilustrační snímek

Nejvíc platově podhodnoceni jsou učitelé, sociální pracovníci a zdravotní sestry, naopak přiměřený plat berou praktičtí...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Startup chce prorazit s pánským vibrátorem. Líbil se víc než Apple Watch

Pánský vibrátor Tenuto

Startup MysteryVibe chce změnit vnímání sexu. Podle firmy se totiž sex stává spíše součástí wellness. Kromě tomu...

Podnikatelka vydělala na „ženské viagře“. Investoři se mi smáli, vzpomíná

Cindy Eckertová stojí za vyvinutím léku na podporu ženského libida. Jeho účinky...

Založila společnost, prodala ji za miliardu dolarů a pak téměř zdarma získala zpět. Úspěch spoluzakladatelky Sprout...

Další z rubriky

Bude pršet, zdražíme deštníky. O cenách zboží v e-shopech rozhodují roboti

Digitální cenovky v obchodě Tchibo na Zličíně.

Do Česka míří západní trend automatizace cenotvorby. O zboží v obchodech rozhodují počítače. Výsledná cena může být...

Dům odborových svazů koupili majitelé Siko koupelen, chtějí postavit byty

Dům odborových svazů v Praze

Odborové svazy prodaly Dům odborových svazů na pražském Žižkově. Novým majitelem je podle serveru E15.cz koupelnářská...

PŘÍBĚHY ZNAČEK: Meruňkový Míša nepřežil, povidlový to zkouší

Nyní linky třebíčského Tipafrostu jedou na plné obrátky, producenti zmrzliny

Nanuk Míša dříve připomínal ruskou zmrzlinu. Byl zabalený jen v pergamenu a bez polevy. V padesátých letech stál...

Najdete na iDNES.cz