Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Zakázané reklamy: Smyslná tanečnice prý nabádala k užívání drog

  12:00aktualizováno  12:00
Smyslná, mystická a hlavně neškodná. Tak vnímala většina lidí reklamu na parfém Opium značky Yves Saint Laurent. Britská rada pro reklamu ASA ji však zakázala. Jako nezodpovědný umělecký počin, kterým tvůrci nabádají k užívání drog. Na britských obrazovkách se spot nesměl vysílat.

Kampaň kosmetické značky Yves Saint Laurent na parfém Belle d’Opium potkala v roce 2011 dvojnásobná smůla. Televizní spot byl v Británii zakázán kvůli tomu, že by mohl lidi nabádat k užití drog. Plakáty na billboardech zase radní úřadu ASA, který kontroluje reklamu, považovali za sexistickou.

Tváří parfému, jež se objevuje na zakázaném billboardu, byla známá anglická modelka a nyní i spisovatelka Sophie Dahlová (vnučka Roalda Dahla). Sama fotografii považovala za nádhernou, třebaže rada ji odsoudila, protože prý zobrazuje ženu jako sexuální objekt.

Z jiných důvodů dostala stopku vydařená televizní reklama s tanečnicí. Choreografii vytvořil Akram Khan, který pracoval i pro australskou zpěvačku Kylie Minogue. Sám však vysvětloval, že inspirací pro opojný tanec herečky byla tajuplná květinová symbolika a nikoliv užívání drog. „Záměrem bylo vytvořit reklamu zbavenou přebytečného pohybu a zaměřenou na nejjednodušší a hlubší věci,“ namítal radě pro reklamu. Ta však byla neoblomná a spot zakázala.

Kromě sloganu „Jsem tvou závislostí,“ který zazní v závěru, byl sporným i moment, ve kterém si herečka přejede prstem po předloktí a vzápětí upadne na zem, kde pokračuje v mystickém tanci. Právě to podle ASA evokovalo vpichování heroinu. I pro to měl Khan vysvětlení. Šlo prý o to, ukázat tok energie v těle ženy a cesty vedoucí k touze a vášni.

Výrobce parfému Opium Yves Saint Laurent uvedl, že závislostí je myšlena žena, která parfém užívá a nejde o závislost na drogách. Podle YSL vidělo spot na 44 milionů lidí, ale nikdo z nich si firmě nestěžoval. Také podle průzkumu na vzorku 96 francouzských žen si prý reklamu žádná nespojila s narkotiky, ublížením a přestupky. Podobně dopadl podle deník The Daily Mail průzkum mezi čtyřmi sty britskými ženami.

„Průměrný spotřebitel vnímal reklamu jako uměleckou snahu propagovat smyslnou vůni Yves Saint Laurent a je proto nepravděpodobné, že by většině diváků způsobila újmu,“ argumentovala firma. Nicméně ASA nesouhlasila. Trvala na tom, že prst, který přejede po ruce, může diváka nabádat k užití opiátů.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Marian Jurečka, ministr zemědělství, byl hostem pořadu iDNES.cz Rozstřel. (21....
Kolem másla vznikla panika, obchodníci toho využívají, tvrdí Jurečka

Tržní cena másla v Česku byla v srpnu 35 korun, řetězce je nyní nabízejí za 65 korun i více. „Marže je u obchodníků, nikoli producentů,“ řekl ministr...  celý článek

Žena na pohovoru (ilustrační snímek).
Soulad mezi postoji zaměstnance a vedením firmy je vzácný, říká poradce

Jen každá desátá firma se shoduje s postoji svých zaměstnanců. Při přijímání nových pracovníků je proto vhodné přeskočit fráze jako „změňte s námi svět“ a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
V Evropě je přes 12 tisíc TV kanálů. Diváci se přesouvají na internet

Trh s digitálním video obsahem se čím dál víc tříští. V Evropě je už přes 12 tisíc služeb, které suplují klasické televizní vysílání nebo mu konkurují. To je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.