Zakáže unie hesla na jogurtech?

  • 27
Na obalech potravin i nápojů se často objevují optimistická ujištění typu: "Skvělé pro váš organismus!", "Pomáhá vzdorovat stresu!" nebo "Snězte, kolik chcete - váš energetický příjem to snižuje na polovinu!". Už záhy mají zmizet.

Některá z těchto prohlášení jsou totiž podle bruselských úředníků neurčitá, jiná zavádějící a další rovnou lživá. A navíc ani jedno z nich nepomáhá lidem při výběru potravin.

"Zákazníci by neměli být mateni označením na potravinách," soudí evropský komisař David Byrne odpovědný za ochranu spotřebitelů v EU.

Byrnův úřad proto chystá návrh opatření, které odstraní tato "pochybná tvrzení". Týkat se má nejen obalů, ale také reklamních plakátů či televizních šotů. Zakázány budou i odkazy na rady lékařů či zdravotníků.

Výrobci potravin se zákazu děsí. Tvrdý režim totiž postihne průmyslové giganty jako francouzské Danone či švýcarské Nestlé, kteří často využívají takzvanou zdravotní reklamu.

Zákaz by mohl znamenat přísné omezení svobody reklamního průmyslu při přípravách kampaní na potraviny. Mimo zákon se tak dostanou některé zavedené slogany tvrdící, že výrobek "pomáhá zlepšit přirozenou obranyschopnost", "napomáhá imunitnímu systému", "zvyšuje schopnost soustředění" nebo "posiluje tělesnou odolnost".

Ty se často objevují v reklamách na cereálie, energetické tyčinky nebo jogurtové nápoje, jako je Actimel od Danone nebo LC1 od Nestlé.

Lobbisté potravinářského průmyslu označují plánovaný zákaz za nepřijatelný. Zástupce organizace CIAA, která sdružuje evropské nápojové a potravinářské firmy, řekl: "Je nepřiměřený. Pokud existují vědecké důkazy a pokud spotřebitelé chápou, co je jim řečeno, společnosti by měly mít právo taková tvrzení používat."

David Byrne je však přesvědčen, že jsou tato tvrzení "vágní a často bezvýznamná, ale také je nelze ověřit". Dalším důvodem je rostoucí počet případů obezity, zvláště mezi dětmi, a počet případů cukrovky. "Lidé by se měli rozhodovat na základě naprosté informovanosti o potravinách," řekl Byrne.