Tři významné soutěže již ŘSD vypsalo. Jde o část rychlostní silnice R55 mezi Hulínem a Skalkou, úsek dálnice D3 na rozhraní Jihočeského a Středočeského kraje a část pražského okruhu.
"Jihozápadní úsek okruhu, který má propojit plzeňskou dálnici D5 s brněnskou D1, je nejdůležitější," řekl šéf Ředitelství silnic a dálnic Alfred Brunclík. Podle něj by se mělo začít stavět už v létě.
Dálnice odvede dopravu z centra
Další soutěže se teprve chystají. K nejdůležitějším patří tendr na stavbu dálnice D3 od Tábora k Veselí nad Lužnicí. Tato část D3 by měla v budoucnu významně ulehčit obyvatelům hustě osídlené táborské aglomerace, neboť odvede dopravu z center měst, jako je Sezimovo Ústí nebo Planá nad Lužnicí.
ŘSD letos poprvé vypisuje soutěže podle závazných cenových normativů. Ty vypracovali na zakázku odborníci z ČVUT jako reakci na kritiku, že české dálnice se staví dráž než zahraniční. Normativy určují, kolik mají stát jednotlivé části staveb, jako například mosty, tunely, povrchy a podobně.
Podle studie ČVUT se cena kilometru české dálnice pohybuje od 180 milionů do 340 milionů korun. To je však pouze základní cena, ve které nejsou započítány například náklady na výkup pozemků, napojení na vedlejší silnice, geologické vlivy nebo potíže při zakládání mostů. Celková cena se tak může vyšplhat až na miliardu korun.