Inspektoři tvrdí, že kontroly nebyly v ničem mimořádné, jen jich bylo víc, protože se častěji ozývají nespokojení zákazníci. Jisté je, že skandály přinesly dvojí efekt: obchody se polepšily, protože jsou pod větším drobnohledem, a zákazníci se začali víc zajímat o kvalitu toho, co kupují. Konečně! chtělo by se říci.
PŘEDPISY A REALITA |
JAK BY TO MĚLO BÝT |
JAK TO ČASTO JE |
Doposud se zdálo, že cena je pro zákazníka tou nejdůležitější informací, po které v obchodech pátrá.
Mimochodem, české obchody nejsou jediné, které mají problémy s prodejem potravin. Vezměte si nedávný skandál v Německu, který odhalil, že desítky mrazíren po celé zemi skladovaly a nabízely prošlé maso. A pak, tak drsné praktiky, jakých jsme loni byli svědky v tuzemských prodejnách, nejsou běžné, nedějí se pořád a nedělají se všude.
200 obchodů - 800 závad
Mnohé se tedy změnilo k lepšímu, přesto je v hypermarketech stále co napravovat. Prokázal to i průzkum, který závěrem minulého roku provedla Agrární komora České republiky ve spolupráci se Sdružením obrany spotřebitelů a dalšími organizacemi ve více než 200 prodejnách obchodních řetězců po celé republice. Špatná kvalita, prošlá data spotřeby, přelepování štítků a nevhodné skladování, to byly nejčastější prohřešky, na které průzkum ukázal.
Nejhůře dopadly diskontní prodejny. Komoře vadilo hlavně nedostatečné a nejasné značení potravin. "My musíme evidovat málem každé zrno z pole, aby všechno bylo dosledovatelné, a na potravinách nemusí být uveden ani výrobce?" říká prezident Agrární komory Jan Veleba.
Komora kritizovala také prodej za nízké ceny pod výrobními náklady. Snižování cen až na samé dno je totiž podle ní často spojeno i s výrazným poklesem kvality.
Málo náročný zákazník
Hypermarkety se do značné míry chovají k nám zákazníkům tak, jak jim dovolíme. A my jsme jako zákazníci málo nároční.
Nevadí nám, že u zboží chybějí cenovky, neozveme se, když jsou brambory nahnilé a pomeranče plesnivé. Když si chceme koupit drahý delikatesní sýr, spokojíme se s tím, že nám p(r)odavač podá pomačkaný předbalený kus, který leží v regálu kdovíjak dlouho. „Také mě to trochu překvapilo, když jsem sem nastoupil. Ve Francii se sýry nepředbalují. Ale vysvětlili mi, že je to servis zákazníkům,“ říká vedoucí úseku kvality sítě Carrefour Dominique Coulombel.
Upřímně řečeno, zákaznický servis si lze představit jinak: u pultu nabídnou zákazníkovi sýr k ochutnání a pak mu ukrojí z kusu, který si vybere, a navrch mu poradí, jak sýr doma uložit, nebo dokonce jaké víno si k němu otevřít. Není to utopie, tak to dělají v pařížském Carrefouru.
Nenechte si všechno líbit
Zákazníci přitom mají v rukou proti nepoctivým obchodníkům zbraň toho nejtěžšího kalibru. Silnější než armáda inspektorů. Víc než pokut se totiž obchodníci bojí nepřízně nás zákazníků.
Obchodníci tak trochu zkoušejí, co vydržíme. Nemusíme se zlobit, když najdeme v regále v řadě jogurtů jeden s prošlým datem, ale mělo by nám vadit, když nám chtějí něco vědomě podstrčit. Myslete na to, že obchodníci vám chtějí prodat i to, co vůbec nechcete.
Vycvičte svého obchodníka
Kolikrát jste se v obchodě ozvali, když se vám něco nelíbilo? Kolikrát jste se vrátili do obchodu, když jste doma z tašky vyndali něco, co pak skončilo v koši místo na talíři?
Donuťte prodavače, kteří nosí na tričku placku se sloganem S kvalitou to myslím vážně, aby z regálu odstranili prošlé zboží, aby doplnili cenovky tam, kde chybějí...
Čtěte etikety
Řiďte se nejen tím, co na obalech najdete, ale i tím, co na nich nenajdete. Chybějí informace v češtině? Nebo se neshodují s těmi v němčině či slovenštině? Nenašli jste jméno výrobce? Tak takové zboží nekupujte. Právo na informace je to nejzákladnější právo spotřebitele - na úplné informace.
Státní zemědělská a potravinářská inspekce dala loni 18 obchodním řetězcům pokuty za 19 milionů korun