Zákazníci se vracejí k luxusnímu zboží

Lidé ve světě si opět začínají dopřávat drahé věci. Trh s luxusním zbožím se tak zvolna dostává z krize. Podle Wall Street Journal Europe to potvrzují výsledky většiny velkých firem z oboru. Hodně si polepšila zejména světová jednička, francouzská společnost LVM.

Té za první pololetí vzrostl čistý zisk o 24 procent na 265 milionů eur. Také italský výrobce šperků Bulgari dosáhl lepších výsledků, než se předpokládalo 11procentní nárůst čistého zisku na 25 milionů eur.

Tržby vzrostly i světové dvojce, švýcarské firmě Compagnie Financiere Richemont. Sice jen o jedno procento, ale přesto je to víc, než se čekalo.

Trh s luxusním zbožím zažil v uplynulém roce jednu z nejhorších krizí za poslední desetiletí. Hlavně proto, že světová ekonomika od roku 2000 stagnuje. Nedávná válka v Iráku a také epidemie způsobená smrtícím virem SARS pak ještě více poškodily cestovní ruch.

Právě na něm jsou výrobci luxusních věcí hodně závislí. Třeba i proto, že hodně drahých věcí si lidé kupují na cesty a často na letištích. Výrazně tento sektor poškodilo také zpevnění eura vůči dolaru a japonskému jenu. To jsou totiž měny, za které se luxusní věci hlavně nakupují.

Přesto přišel obrat k lepšímu. "Nacházíme se nyní ve fázi postupného zotavování. Tržby v červenci a srpnu byly navíc ještě lepší než v prvním pololetí," uvedl pro WSJE šéf společnosti LVMH Bernard Arnault s tím, že zlepšení situace napomohlo to, že lidé začínají více cestovat a dolar posiluje.

Podle Arnaulta by se trh mohl "vrátit zpět do normálu v polovině příštího roku". Někteří analytici jsou však stále obezřetní. "Bylo by nekorektní tvrdit, že trh s luxusním zbožím nějak zásadně překonává naše očekávání," uvedla analytička Morgan Stanley Claire Kentová.

Podle ní může trh s luxusním zbožím pro rok 2004 počítat s růstem okolo 6 až 7 procent. V roce 2000 se na něm otočilo zboží v hodnotě zhruba 66 miliard dolarů. Příští rok by to po překonání krize mohlo být okolo 75 miliard dolarů.