Zákazník by měl znát cenu předem

Milan Hrnčíř z Hradce Králové si nechal v prodejně foto - kino zhotovit asi 220 barevných fotografií o rozměru 9 x 13 cm.
kino zhotovit asi 220 barevných fotografií o rozměru 9 x 13 cm. Pro tuto konkrétní prodejnu se rozhodl z toho důvodu, že na vývěsním štítu nad vchodem byla uvedena cena 2,90 koruny za snímek. Za hotové fotografie po něm však nakonec chtěli 5,80 koruny za kus, a to s vysvětlením, že jde o přiobjednání snímků, za což je cena stanovena ve dvojnásobné výši. Pan Hrnčíř chtěl vědět, jakou cenu za snímek je povinen zaplatit, když na zakázkovém listu nebyla žádná cena uvedena. Jediná informace o ceně, kterou původně měl, byla výše uvedená částka 2,90 koruny za snímek.
Pokud nebyly fotografie zhotoveny na počkání, měl pan Hrnčíř dostat písemnou objednávku s uvedenou cenou za dílo. Pokud tato cena v objednávce chybí a není ani stanovena zvláštními předpisy, musí zákazník zaplatit cenu přiměřenou. Ta se stanoví na základě nákladů potřebných na zhotovení díla a obvyklého zisku. V krajním případě tuto cenu stanoví po posouzení soud. K částce 2,90 koruny za snímek je nutno uvést, že by pan Hrnčíř velice těžko zpětně dokazoval, jaké informace o ceně mu v době zadání zakázky byly či nebyly poskytnuty a k čemu se cena vlastně vztahovala.

Občanský zákoník, §634, odst.1:

Není-li výše ceny sjednána smlouvou nebo stanovena zvláštními předpisy, je třeba poskytnout cenu přiměřenou.


Témata: Test iDNES.cz