Zákazník dostal své peníze, teprve když hrozil soudem

  12:13aktualizováno  12:13
- Reklamovat boty je běžná záležitost. Obvyklé je však i to, že zákazník se přitom stává prosebníkem, na kterého stačí dupnout. Mnoho oprávněných, ale odmítnutých reklamací proto nekončí u soudu, nýbrž ve ztracenu. Ne tak v případě Jindřicha Kotrbatého z Plzně.
V plzeňské prodejně firmy Obchod obuví si totiž koupil koncem listopadu zimní kožené boty za patnáct set korun. V březnu se mu odlepila na patě podrážka, a tak vadné boty reklamoval. »Za dva dny byly opravené,« pochvaloval si zákazník. Tehdy ještě netušil, že za další čtyři dny se mu rozlepí pata i špička a v prodejně se ocitne znovu. »Prodavačka je tentokrát odeslala do zlínské centrály Obchodu obuví, a tak jsem je znovu nazul až po měsíci,« vzpomíná Jindřich Kotrbatý. Třetí reklamaci na stejné téma uplatňoval koncem dubna. »To jsem si již vyslechl od prodavaček uštěpačné poznámky, že zimní boty nosím, i když je teplo.« Boty znovu putovaly do Zlína, přestože zákazník přesně podle litery zákona požadoval vrácení peněz. Při třetí reklamaci stejné závady na ně měl totiž nárok. Po dalším měsíci se vrátily stejným způsobem zalepené do Plzně. »V květnu se však zimní boty již nedaly nosit, a tak jsem je odmítl převzít,« uvádí zákazník. Vedoucí prodejny mu ovšem tvrdila, že jsou jeho a že je musí vyzvednout. Protože si nebyl zcela jistý, na co má právo, obrátil se na plzeňskou poradnu Sdružení na ochranu spotřebitelů. Její pracovníci napsali dopis s návrhem na mimosoudní vyrovnání a přílohou byla i připravená žaloba na Obchod obuví. Dopis poté poslal doporučeně centrále firmy ve Zlíně i plzeňské prodejně. Začátkem června zákazník dostal ze Zlína dopis, ve kterém mu obchodní náměstek Obchodu obuví Michal Jurák napsal: »V případě vaší reklamace došlo bohužel ze strany našich zaměstnanců k nesprávnému rozhodnutí.« Jindřich Kotrbatý tedy naposledy zašel do prodejny a od vedoucí dostal své pení ze zpět. »Peníze jsme vrátili jen proto, že jsme se nechtěli hádat se zákazníkem, který na ně stejně neměl nárok,« pokusila se ještě nakonec Jindřicha Kotrbatého ponížit vedoucí prodejny. »Na celé věci mne zaráží, že reklamaci se mi podařilo vyřešit až pod pohrůžkou žaloby, přestože jsem byl v právu,« uzavírá při pohledu nazpět Jindřich Kotrbatý. O tom, že by mu firma nějakým způsobem nahradila ztrátu času a nervů, nemůže být ani řeči. A to přes skutečnost, že vedoucí prodejny jednala se zákazníkem protiprávně. Jediným zadostiučiněním pro poškozeného měla být věta z dopisu obchodního náměstka Michala Juráka: »Přijměte omluvu za naši firmu.«

Kde jsou rady zadarmo:

Česká obchodní inspekce

Základní rady ohledně spotřebitelských práv poskytuje Česká obchodní inspekce na svých regionálních inspektorátech. V některých městech přitom spolupracuje se Sdružením na obranu spotřebitelů.

* Praha 1, Charvátova 6, 02/21960111 Po, St: 7.30-17.00 Út, Čt, Pá: 7.30-15.45

* Tábor,nám. Mikuláše z Husi 38, 0361/253717 Po-Pá: 7.00-15.30

* České Budějovice, Vrbenská 8, 038/7412705 Po-Pá: 7.00-15.30

* Karlovy Vary,Drahomířino nábř.16, 017/3224633 Po, St: 7.00-17.00 Út, Čt, Pá: 7.00-15.30

* Ústí nad Labem, Prokopa Diviše 6, 047/5209493 Po-Pá: 7.30-16.00

* Liberec, U jezu 2, 048/5226264 Po-Pá: 7.30-16.00

* Pardubice,Zámecká 21, 040/516421 Po, St: 7.00-17.00

* Hradec Králové, Balbínova 821, 049/5210752 Po-Pá: 7.00-15.30

* Brno, Kapitána Jaroše 5, 05/45244463 Po-Pá: 7.30-15.30 internet: www.okuvy,cz/bulletin/C/c02.htm

* Olomouc, Masarykova třída 50, 068/5223317 Po-Pá: 7.00-15.30

* Zlín, třída Tomáše Bati 7, 067/7210006 Po-Pá: 8.00-15.30

* Ostrava, Provozní 1, 069/438355 Po, St: 7.00-17.00 Út, Čt, Pá: 7.00-15.30 Poradny pro spotřebitele Jak postupovat v případě odmítnuté reklamace, kolik stojí soudní proces, jaká má zákazník práva a případně doporučení, jak postupovat v konkrétním případě, se může dozvědět klient specializovaných poraden.

* Poradna pro spotřebitele MF DNES Praha 1, Senovážná 4, záznamník 02/22062358, fax 02/22062337, e-mail testdnes@mafra.cz, internetové spotřebitelské forum www.idnes.cz/test, osobně každou druhou středu 16.00-18.30 (bližší podrobnosti viz strana IV této přílohy)

* Občanské sdružení spotřebitelů TEST Praha 4, Kykalova 1, telefon/fax 02/22135491, e-mail test_rozova@mbox.vol.cz. Seznam akreditovaných zkušeben, obchodní rejstřík a plné znění zákona o ochraně spotřebitele je k dispozici v internetovém magazínu iDNES na adrese www.idnes.cz\test v sekci Důležité dokumenty.

Občanský zákoník, § 623, odst 1):

Jde-li o vadu, kterou nelze odstranit a která brání tomu, aby věc mohla být řádně užívána jako věc bez vady, má kupující právo na výměnu věci anebo má právo od smlouvy odstoupit. Táž práva příslušejí kupujícímu, jde-li sice o vady odstranitelné, jestliže však kupující nemůže pro opětovné vyskytnutí vady po opravě nebo pro větší počet vad věc řádně užívat.

Komentář k občanskému zákoníku od Oldřicha Jehličky, Jiřího Švestky a kolektivu (Praha, C.H.Beck, 1996): Pokud jde o výklad pojmu opětný výskyt vady, lze zpravidla považovat výskyt téže vady po jejích alespoň dvou předchozích opravách. Soubor většího počtu vad je kladen na úroveň neodstranitelné vadě prodané věci.


Autor:


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

OBRAZEM: Lenost přeje plastům. Podívejte se, co najdete v obchodech

Do plastových obalů se řízky balí i jednotlivě.

Proč je maso zabalené v plastu, je zřejmé. U mnoha jiných výrobků však jeho použití vzbuzuje pochybnosti. Do plastů se...

TEST DNES: Proteinové tyčinky jsou rychlý a drahý zdroj bílkovin, jídlo nenahradí

Proteinové tyčinky

Donedávna byly výsadou sportovců toužících po růstu svalů a k dostání byly jen v posilovnách. Dnes jsou jich plné...

TEST DNES: Úplné výsledky testu psacích potřeb pro prvňáčky

Ilustrační snímek

MF DNES otestovala čtrnáct inkoustových per a rollerů. Vybrali jsme takové psací potřeby, které výrobci nebo prodejci...



Najdete na iDNES.cz