Firma, jíž se přezdívá čínský FedEx, vstoupila na burzu v Šen-čenu koncem února prostřednictvím akvizice již kótované společnosti a během prvních pěti dnů třikrát dosáhla desetiprocentního limitu pro posílení akcií.
A i když po zprávě čínských státních médií, že za obřím růstem byli spekulanti, přišel mírný pokles, firma se stala podle agentury Bloomberg nejhodnotnějším titulem burzy s tržní kapitalizací 285 miliard juanů, v přepočtu více než bilion korun.
Společnost nabídla investorům 133 milionů kusů akcií v celkové hodnotě necelých devět miliard juanů, což je něco přes tři procenta její celkové hodnoty. Zakladatel a šéf společnosti Wang Wei, který vlastní asi 65procentní podíl společnosti, vstupem na burzu zvětšil své jmění na více než 27 miliard dolarů (přes 690 miliard korun), což z něj udělalo třetího nejbohatšího muže Číny, uvádí časopis Forbes.
Rodák z Šanghaje Wang se pustil do podnikání jako dvaadvacetiletý. Začínal v tiskařství, ale velmi brzy vycítil hlad Číňanů po zboží z Hongkongu. Půjčil si peníze od svého otce a s několika kurýry a jedním autem se pustil do doručování balíků. Tehdy ještě načerno.
Wang postaví nákladní letiště
Poptávka byla obrovská a brzy přibývaly další pobočky. Firma rychle rostla a od roku 1997 v podstatě kontroluje dodávky mezi Čínou a Hongkongem. Její flotila dnes disponuje 36 nákladními letadly a 15 tisíci vozy a Wang plánuje vybudovat nákladní letiště v centrální čínské provincii Chu-pej.
První zlom v rozvoji firmy přišel v roce 2003, kdy se v Číně rozšířila epidemie SARS a poptávka po doručovacích službách tehdy výrazně vzrostla. Další přišel s rozvojem obřích internetových obchodů, jako je Alibaba nebo JD.com.
Dnes je Wangova společnost největším doručovatelem zásilek v Číně. Za rok 2016 očekává nárůst tržeb o téměř 20 procent na 57,5 miliardy juanů (přes 212 miliard korun) a růst zisku o 280 procent na 4,2 miliardy juanů, v přepočtu 15,5 miliardy korun.