Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zakladatel Orionu začínal tureckým medem

  14:52aktualizováno  14:52
Když před více než 110 lety začal František Maršner se svou ženou Albínou vařit ve sklepní dílně na pražských Vinohradech turecký med, těžko by si pomyslel, že logo jeho firmy bude v 21. století zářit z mnohých reklamních ploch. Značka Orion, kterou však Maršnerova firma převzala do názvu až po jeho smrti, patřila a stále patří mezi nejznámější české průmyslové značky.

Zakladatel továrny Maršner (1857 - 1917) pomohl značce k proslulosti nejen kvalitou svých cukrovinek, ale i vhodným výběrem jejího autora. Úspěšný průmyslník Maršner se údajně rozhodl zviditelnit svůj podnik na svou dobu nebývale pokrokově - nevšedním designem výrobků a reklamní kampaní.

Hledal proto šikovného malíře, avšak student dějin umění Zdeněk Rykr, který mu byl doporučen, jeho nabídku ke spolupráci nejprve odmítal, neboť ji považoval za žert. Navíc prý k cukrovinkám neměl vůbec žádný vztah a dával přednost "tekutým pochutinám".

Přesvědčil jej až osobní telefonát majitele firmy. Značka Orion se objevovala na některých Maršnerových výrobcích už od roku 1914. Rykr ji prý načrtl tužkou v týž den, kdy se s Maršnerem dohodl na spolupráci. Budoucí symbol a logo továrny - hvězda a typické písmo pro název Orion - se pak začalo objevovat nejenom jako samostatný symbol, ale i jako dominantní prvek rafinovaně komponovaný do vzorů.

V roce 1921 se objevilo logo zobrazující vedle sebe jména Maršner a Orion v kompozici připomínající kornoutek bonbonů a o sedm let později převzala celá Maršnerova firma do svého názvu značku Orion a stala se moderním podnikem.

Rykrovy návrhy inspirovaly jeho časté cesty do zahraničí, známé jsou zejména orientální motivy na obalech čokolád (sedící mouřenín na čokoládě Kofila) či na plakátech ve výlohách obchodních domů.

Rykr vedl veškeré reklamní kampaně Orionu a v roce 1933 začal vydávat časopis Čokoládový svět, který podporoval prodej výrobků a byl metodickým materiálem pro maloobchodníky. Firma pravidelně získávala ceny ze světových výstav za atraktivitu obalů i za aranžmá výstavních expozic.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Majitel skupiny KKCG Karel Komárek
Ropný magnát Komárek rozšiřuje IT stopu KKCG. Koupil 70 procent AutoContu

Skupina KKCG podnikatele Karla Komárka koupila 70procentní podíl v předním českém dodavateli informačních technologií AutoCont. Firma o tom informovala ve...  celý článek

Lidé se snaží ušetřit za kouření, do cigaret balí doutníkový tabák
Tabák v „doutníkovém balení“ je levnější, stát na daních tratí stamiliony

Levné kouření láká a stát přichází o spotřební daň. Rozdíly ve zdanění tabáku v různých formách jsou i několikanásobné. Na trhu jsou například k mání doutníky,...  celý článek

Podnikatel Jan Hradecký na snímku z roku 2013
Při rallye v Africe zemřel Jan Hradecký, zakladatel české firmy Botanicus

Podnikatel a mecenáš Jan Hradecký tragicky zemřel při rallye veteránů Classic Safari. Světu zanechal odkaz prostřednictvím své firmy na přírodní kosmetiku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.