Gestor zákona, ministerstvo pro místní rozvoj (MMR), spolu s neziskovými organizacemi bojujícími proti korupci si stojí na svém: zákon za nic nemůže, hledá se jen záminka, jak ho znovu otevřít.
Zákon o veřejných zakázkách čeká s největší pravděpodobností už dvacátá novelizace. Po změnách ještě hlubších volá ministr průmyslu Martin Kuba a jeho spojenci: místopředseda ČSSD Michal Hašek, hejtman Jihomoravského kraje, a Petr Kužel, prezident hospodářské komory, která sdružuje významné podnikatele, a Svaz podnikatelů ve stavebnictví. Podle nich současný zákon příliš svazuje zadavatele při vypisování soutěží, ty váznou a kvůli tomu klesá celá ekonomika.
"Do zákona o veřejných zakázkách patří maximální transparentnost, ale v žádném případě tam nepatří opatření, která by snižovala výkonnost stavebnictví nebo komplikovala zadávání veřejných zakázek," argumentuje Kuba.
Ministerstvo průmyslu si za padesát tisíc korun dokonce nechalo od CEEC Research a Grant Thornton Advisory vypracovat analýzu, která měla potvrdit, že loni zakázek ubylo právě kvůli novele zákona. "To, že se utratilo méně peněz za veřejné zakázky, je dáno tím, že bylo k dispozici méně peněz v rozpočtu," odmítá tyto závěry náměstek ministra pro místní rozvoj Jan Sixta.
Veřejné zakázky na dosahNejvětší databáze veřejných zakázek na jednom místě. Registrujte i vy svou firmu na Českézakázky.cz! |
Připouští sice, že od dubna do podzimu, kdy už platil nový zákon a ještě nebyly vydané prováděcí vyhlášky, se vyhlašování veřejných tendrů prakticky zastavilo. "Všichni ale předtím zadávali v prvním čtvrtletí jako vzteklí a v dubnu neměli co dělat," dodává. Nějakou dobu pak zadavatelům trvalo, než si nová pravidla osahali a odvážili se podle nich zadávat.
"Novela může dočasně přinést zvýšení nákladů u zadavatele, ale měla by vést ke snižování vysoutěžených cen v dlouhodobém horizontu," připomíná Radim Bureš z Transparency International. Tlak na znovuotevření zákona o zakázkách podporují i různé průzkumy. Devadesát procent zadavatelů veřejných zakázek je přesvědčeno, že používání nabídkové ceny jako základního hodnoticího kritéria ohrožuje kvalitu budoucího plnění zakázky, uvedla například společnost Otidea s advokátní kanceláří v zádech. Zákon přitom nepřikazuje soutěžit jen na cenu. Navíc by si měl každý zadavatel i při nízké ceně pohlídat kvalitu smluvními sankcemi ve smlouvě.
Novela zákona může být krokem zpět
MMR už rozeslalo ministerstvům dopis, ve kterém je žádá o možné návrhy změn, a podle nich sepíše novelu. Ministerstvo je zatím ochotné ustoupit ve dvou věcech: nesnižovat dál limity pro zakázky na stavební práce (od 2014 se měly soutěžit všechny stavby nad jeden milion korun) a za určitých podmínek by mělo být možné přijmout nabídku od jediného uchazeče o zakázku (dnes se takový tendr musí zrušit). V minulosti takový fakt vyvolával podezření, že je soutěž napsaná někomu na míru, teď se však stává, že jedna nabídka zůstane ve hře jen kvůli chybám jiných soutěžících. Nebude to však možné u všech oborů.
Novelizace skrývá také jedno velké nebezpečí. Průchod řady zákonů Poslaneckou sněmovnou velmi často znamená i "lidovou" tvořivost, která se snaží prosadit zájmy lobbistických skupin do návrhů zákonů. "To riziko vždy existuje. Když se schvalovala poslední novela, přišli někteří s žádostí o výjimku ze zákona na administrátory a právní služby, které by se podle nich nemusely soutěžit. Mohu spekulovat o tom, že některá témata by se mohla objevit znovu - například snaha zabránit zveřejňování informací o zakázkách nebo otevírání obálek ihned," varuje Sixta.
Odborníci, kteří se zprůhledněním zakázek zabývají, mají přitom obavy, že případná novela bude krokem zpátky do stínu. "Pozitivní změny směřující k omezování korupčních příležitostí vyvolaly reakci těch, kterým transparentnější postupy nevyhovují," soudí Bureš.
"Od zadavatelů slyšíte obecné stížnosti, ale když jdete do konkrétních zakázek, je za nedostatkem nabídek často špatně připravené řízení a třeba i to, že zadavatel nejde firmám naproti a neudělá si ani pořádný průzkum trhu. Kdo si firmy oběhá, přesvědčí je, že o zakázku se bude soutěžit, ten problémy s jedinou nabídkou neměl a nemá," říká například o problému s rušením soutěže při jediné nabídce Jiří Skuhrovec, který se zakázkám dlouhodobě věnuje a je spolutvůrcem projektu zIndex.cz, známkujícího zadavatele veřejných zakázek.