V unii je přídavek pulp wash zakázán, u nás však výrobci jeho používáním zákon neporušují. Neexistuje totiž předpis, který by stanovoval, jaké vlastnosti má mít stoprocentní ovocná šťáva. Právě absence jasných předpisů způsobila, že se změnila nejen kvalita českých, ale i zahraničních džusů na tuzemském trhu. "Zahraniční výrobci nás vlastně naučili, jak vyrábět levněji. Začali sem dodávat výrobky, které neodpovídají evropským předpisům, ale našim ano," říká Miroslav Vocílka z firmy Toma Nehvizdy.
Není nic neobvyklého, když jeden a ten samý výrobce vyrábí džusy ve dvou jakostních skupinách. Například právě firma Toma, která je lídrem na trhu nealkoholických ovocných nápojů, vyrábí kvalitní džusy pod svou značkou a zároveň i druhořadé džusy pro obchodní síť Tesco. "Oba jsou vyrobeny podle české legislativy, značku Toma však chceme vyrábět i podle evropských norem, protože ji chceme udržet na vysoké úrovni," dodává Miroslav Vocílka.
Výrobci dnes shodně tvrdí, že by s dražšími výrobky v supermarketech, které levnými cenami bojují o zákazníky, ani neuspěli. "Tlaky na výrobce ze strany obchodních řetězců jsou ohromné," soudí předseda české Unie výrobců ovocných šťáv a nektarů Gabriel Slanicay. Zároveň přiznává, že nástupem levných výrobků se kvalita džusů skutečně snížila. "Před čtyřmi lety představovaly značkové zahraniční produkty asi čtyřicet procent prodeje, dnes tvoří jen čtrnáct procent a z toho většina jsou levné produkty přizpůsobené našemu trhu," vysvětluje Slanicay.
Situaci by podle odborníků mohly zlepšit průhledné předpisy a pravidelný kontrolní mechanismus. "Pokud nebudou určeny jasné parametry pro ovocné šťávy a nebude fungovat kontrola, nic se nezmění," tvrdí Miroslav Vocílka. Změnu k lepšímu přinese až připravovaná novela vyhlášky o nealkoholických nápojích, která by měla být přijata v polovině příštího roku.