Lobbing v rukavičkách. Státu píší zákony soukromníci za 3 900 Kč na hodinu

  11:43aktualizováno  11:43
Psát zákony či prováděcí předpisy k nim není v Česku jen výsadou úředníků, ale i soukromých právních firem. Už loni na podzim zadalo ministerstvo pro místní rozvoj sepsání několika metodik k novele zákona o veřejných zakázkách externím právníkům. Resort dopravy však nyní zašel ještě dál. Psaní zákona o urychlení výstavby zadal advokátní kanceláři. Samo ministerstvo prý nemá dostatek lidí.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Dan Materna, MAFRA

Ministerstvo dopravy nechává za dva miliony korun psát věcný záměr zákona o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury. Peníze bude inkasovat advokátní kancelář Weil, Gotshal & Manges (WGM).

Podle smlouvy zveřejněné v registru smluv zaplatí ministerstvo za hodinu práce právníka 3 900 Kč, 1 200 korun pak za hodinu práce asistenta.

Nový zákon o veřejných zakázkách nahrává „kamarádšoftům“, bojí se kritici

Mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold najmutí advokátní kanceláře vysvětluje personální nouzí na legislativním odboru resortu. Údajně má jen 16 zaměstnanců, dva jsou přitom v dlouhodobé pracovní neschopnosti.

„Ministerstvo většinu svých odborných kapacit nyní soustřeďuje na problematiku EIA, vysokorychlostních tratí, mýta, a proto řešíme momentální nedostatek vlastních kapacit externí službou,“ vysvětlil Neřold.

Firma WGM se hájí tím, že je na poptávaném poli dostatečně silná. „Máme dlouhodobou a hlubokou zkušenost s poskytováním právních služeb v oblasti stavebního práva a práva životního prostředí včetně problematiky posuzování vlivů na životní prostředí,“ řekl jednatel WGM Karel Muzikář. Mezi ně patří i příprava legislativních řešení.

Odborníci chybějí

Ministerstvo podle něj nemá ani odborníky na legislativu ve stavebním právu. „Stavební právo nespadá primárně pod ministerstvo dopravy, a proto nemáme legislativní experty zaměřené speciálně na tuto oblast,“ vysvětlil Neřold.

Situaci by podle něj bylo možné řešit spoluprací s pracovníky jiných odborů, ti jsou ale také velmi vytíženi. „Je standardní a rozumné si na tento typ práce najmout externí profesionály. Samozřejmě, že výstup pak budou revidovat a upravovat naši vlastní lidé,“ dodal Neřold.

WGM si ministerstvo vybralo kvůli jejich zkušenostem v této oblasti. Dříve kancelář radila jak resortu dopravy, tak například Svazu průmyslu a dopravy ČR. Věcný záměr má WGM předložit do července, pak ho bude ministerstvo projednávat s odbornou veřejností.

„Není to ideální stav, neboť příprava návrhů legislativních materiálů, včetně věcných záměrů či závěrečných zpráv hodnocení dopadů regulace, by měla být vykonávána státními zaměstnanci zařazenými v příslušných oborech služby, nikoliv zadávána za nemalé peníze externím subjektům,“ namítá Jiří Souček, mluvčí ministra pro lidská práva, rovné příležitosti a legislativu.

TI: Je to, jako kdyby si pacient určoval cenu léku

Podle ředitele Transparency International Davida Ondráčky má pravidla hry vytvářet stát, nikoliv soukromé firmy. „Advokáti mají klientskou logiku a podle toho jimi psané zákony vypadají. Je to podobné, jako by si pacient či lékař měli určovat cenu léku a výši pojištění,“ uvedl Ondráčka. Upozornil také na nebezpečí lobbingu.

„Jde vlastně o určitou formu přebírání státu ze strany zájmových skupin,“ dodal Ondráčka.

Novela zákona má vést k novému pojetí správních postupů při schvalování liniových staveb, například nových dálnic či železnic. Částečné zrychlení má přinést i novela stavebního zákona, která minulý týden prošla Poslaneckou sněmovnou.

„Snažili jsme se důležité změny pro zjednodušení povolování staveb prosadit už do novely stavebního zákona. Příprava nového zákona je dalším krokem, který směřuje k urychlení klíčových staveb,“ dodal Neřold.

Autor:

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Nemá kdo obsluhovat. Německo bojuje s rekordním nedostatkem pracovníků

Ilustrační snímek

Německo se potýká s rekordním nedostatkem zaměstnanců, v zemi je několik set tisíc volných pracovních pozic. Pracovníci...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Další z rubriky

Na trhu s knihami se točí miliardy. Nakladatelé se spojují, aby obstáli

Ilustrační snímek

Ještě rok poté, co druhé největší nakladatelství Euromedia Group a jednička mezi knižními sítěmi Luxor oznámily...

Silnice a dálnice stále lemují billboardy, někde jich dokonce přibývá

Silničáři začali na dálnici D1 s likvidací nelegální reklamy (9. října 2017).

V okolí tuzemských dálnic a silnic první třídy stále zůstává více než tisícovka nelegálních billboardů, z toho zhruba...

Zloději oberou řetězce o desítky milionů ročně, způsoby kradení se mění

Ilustrační snímek

Rozšiřování samoobslužných pokladen a dalších moderních technologií inspiruje zloděje k novým nápadům, jak okrádat...

Najdete na iDNES.cz