Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lobbing v rukavičkách. Státu píší zákony soukromníci za 3 900 Kč na hodinu

  11:43aktualizováno  11:43
Psát zákony či prováděcí předpisy k nim není v Česku jen výsadou úředníků, ale i soukromých právních firem. Už loni na podzim zadalo ministerstvo pro místní rozvoj sepsání několika metodik k novele zákona o veřejných zakázkách externím právníkům. Resort dopravy však nyní zašel ještě dál. Psaní zákona o urychlení výstavby zadal advokátní kanceláři. Samo ministerstvo prý nemá dostatek lidí.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Dan Materna, MAFRA

Ministerstvo dopravy nechává za dva miliony korun psát věcný záměr zákona o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury. Peníze bude inkasovat advokátní kancelář Weil, Gotshal & Manges (WGM).

Podle smlouvy zveřejněné v registru smluv zaplatí ministerstvo za hodinu práce právníka 3 900 Kč, 1 200 korun pak za hodinu práce asistenta.

Nový zákon o veřejných zakázkách nahrává „kamarádšoftům“, bojí se kritici

Mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold najmutí advokátní kanceláře vysvětluje personální nouzí na legislativním odboru resortu. Údajně má jen 16 zaměstnanců, dva jsou přitom v dlouhodobé pracovní neschopnosti.

„Ministerstvo většinu svých odborných kapacit nyní soustřeďuje na problematiku EIA, vysokorychlostních tratí, mýta, a proto řešíme momentální nedostatek vlastních kapacit externí službou,“ vysvětlil Neřold.

Firma WGM se hájí tím, že je na poptávaném poli dostatečně silná. „Máme dlouhodobou a hlubokou zkušenost s poskytováním právních služeb v oblasti stavebního práva a práva životního prostředí včetně problematiky posuzování vlivů na životní prostředí,“ řekl jednatel WGM Karel Muzikář. Mezi ně patří i příprava legislativních řešení.

Odborníci chybějí

Ministerstvo podle něj nemá ani odborníky na legislativu ve stavebním právu. „Stavební právo nespadá primárně pod ministerstvo dopravy, a proto nemáme legislativní experty zaměřené speciálně na tuto oblast,“ vysvětlil Neřold.

Situaci by podle něj bylo možné řešit spoluprací s pracovníky jiných odborů, ti jsou ale také velmi vytíženi. „Je standardní a rozumné si na tento typ práce najmout externí profesionály. Samozřejmě, že výstup pak budou revidovat a upravovat naši vlastní lidé,“ dodal Neřold.

WGM si ministerstvo vybralo kvůli jejich zkušenostem v této oblasti. Dříve kancelář radila jak resortu dopravy, tak například Svazu průmyslu a dopravy ČR. Věcný záměr má WGM předložit do července, pak ho bude ministerstvo projednávat s odbornou veřejností.

„Není to ideální stav, neboť příprava návrhů legislativních materiálů, včetně věcných záměrů či závěrečných zpráv hodnocení dopadů regulace, by měla být vykonávána státními zaměstnanci zařazenými v příslušných oborech služby, nikoliv zadávána za nemalé peníze externím subjektům,“ namítá Jiří Souček, mluvčí ministra pro lidská práva, rovné příležitosti a legislativu.

TI: Je to, jako kdyby si pacient určoval cenu léku

Podle ředitele Transparency International Davida Ondráčky má pravidla hry vytvářet stát, nikoliv soukromé firmy. „Advokáti mají klientskou logiku a podle toho jimi psané zákony vypadají. Je to podobné, jako by si pacient či lékař měli určovat cenu léku a výši pojištění,“ uvedl Ondráčka. Upozornil také na nebezpečí lobbingu.

„Jde vlastně o určitou formu přebírání státu ze strany zájmových skupin,“ dodal Ondráčka.

Novela zákona má vést k novému pojetí správních postupů při schvalování liniových staveb, například nových dálnic či železnic. Částečné zrychlení má přinést i novela stavebního zákona, která minulý týden prošla Poslaneckou sněmovnou.

„Snažili jsme se důležité změny pro zjednodušení povolování staveb prosadit už do novely stavebního zákona. Příprava nového zákona je dalším krokem, který směřuje k urychlení klíčových staveb,“ dodal Neřold.

Autor:


Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Podnikatelka vydělala na „ženské viagře“. Investoři se mi smáli, vzpomíná

Cindy Eckertová stojí za vyvinutím léku na podporu ženského libida. Jeho účinky...

Založila společnost, prodala ji za miliardu dolarů a pak téměř zdarma získala zpět. Úspěch spoluzakladatelky Sprout...

Další z rubriky

České dráhy v příměstském vlaku testují zavedení televizí s wi-fi

V příměstském vlaku CityElefant od Českých drah se objevily televizní obrazovky

V příměstském vlaku CityElefant Českých drah na trase z Prahy do Kolína se objevily nové televizní obrazovky. Jde o...

Éra digitálních cenovek. Jejich většímu rozšíření brání vysoké náklady

Digitální cenovky v prodejně Tchibo.

Z regálů některých obchodů zmizely papírové cenovky a nahradily je krabičky podobné tabletům. Na elektronickém papíru...

Společné jízdné by měl spravovat stát, ne dopravci, tvrdí šéf Českých drah

Největší železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express.

Pravidla a systém společných jízdenek v železniční dopravě by měl podle generálního ředitele Českých drah Pavla Krtka...

Najdete na iDNES.cz