Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Dan Materna, MAFRA

Lobbing v rukavičkách. Státu píší zákony soukromníci za 3 900 Kč na hodinu

  • 151
Psát zákony či prováděcí předpisy k nim není v Česku jen výsadou úředníků, ale i soukromých právních firem. Už loni na podzim zadalo ministerstvo pro místní rozvoj sepsání několika metodik k novele zákona o veřejných zakázkách externím právníkům. Resort dopravy však nyní zašel ještě dál. Psaní zákona o urychlení výstavby zadal advokátní kanceláři. Samo ministerstvo prý nemá dostatek lidí.

Ministerstvo dopravy nechává za dva miliony korun psát věcný záměr zákona o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury. Peníze bude inkasovat advokátní kancelář Weil, Gotshal & Manges (WGM).

Podle smlouvy zveřejněné v registru smluv zaplatí ministerstvo za hodinu práce právníka 3 900 Kč, 1 200 korun pak za hodinu práce asistenta.

Nový zákon o veřejných zakázkách nahrává „kamarádšoftům“, bojí se kritici

Mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold najmutí advokátní kanceláře vysvětluje personální nouzí na legislativním odboru resortu. Údajně má jen 16 zaměstnanců, dva jsou přitom v dlouhodobé pracovní neschopnosti.

„Ministerstvo většinu svých odborných kapacit nyní soustřeďuje na problematiku EIA, vysokorychlostních tratí, mýta, a proto řešíme momentální nedostatek vlastních kapacit externí službou,“ vysvětlil Neřold.

Firma WGM se hájí tím, že je na poptávaném poli dostatečně silná. „Máme dlouhodobou a hlubokou zkušenost s poskytováním právních služeb v oblasti stavebního práva a práva životního prostředí včetně problematiky posuzování vlivů na životní prostředí,“ řekl jednatel WGM Karel Muzikář. Mezi ně patří i příprava legislativních řešení.

Odborníci chybějí

Ministerstvo podle něj nemá ani odborníky na legislativu ve stavebním právu. „Stavební právo nespadá primárně pod ministerstvo dopravy, a proto nemáme legislativní experty zaměřené speciálně na tuto oblast,“ vysvětlil Neřold.

Situaci by podle něj bylo možné řešit spoluprací s pracovníky jiných odborů, ti jsou ale také velmi vytíženi. „Je standardní a rozumné si na tento typ práce najmout externí profesionály. Samozřejmě, že výstup pak budou revidovat a upravovat naši vlastní lidé,“ dodal Neřold.

WGM si ministerstvo vybralo kvůli jejich zkušenostem v této oblasti. Dříve kancelář radila jak resortu dopravy, tak například Svazu průmyslu a dopravy ČR. Věcný záměr má WGM předložit do července, pak ho bude ministerstvo projednávat s odbornou veřejností.

„Není to ideální stav, neboť příprava návrhů legislativních materiálů, včetně věcných záměrů či závěrečných zpráv hodnocení dopadů regulace, by měla být vykonávána státními zaměstnanci zařazenými v příslušných oborech služby, nikoliv zadávána za nemalé peníze externím subjektům,“ namítá Jiří Souček, mluvčí ministra pro lidská práva, rovné příležitosti a legislativu.

TI: Je to, jako kdyby si pacient určoval cenu léku

Podle ředitele Transparency International Davida Ondráčky má pravidla hry vytvářet stát, nikoliv soukromé firmy. „Advokáti mají klientskou logiku a podle toho jimi psané zákony vypadají. Je to podobné, jako by si pacient či lékař měli určovat cenu léku a výši pojištění,“ uvedl Ondráčka. Upozornil také na nebezpečí lobbingu.

„Jde vlastně o určitou formu přebírání státu ze strany zájmových skupin,“ dodal Ondráčka.

Novela zákona má vést k novému pojetí správních postupů při schvalování liniových staveb, například nových dálnic či železnic. Částečné zrychlení má přinést i novela stavebního zákona, která minulý týden prošla Poslaneckou sněmovnou.

„Snažili jsme se důležité změny pro zjednodušení povolování staveb prosadit už do novely stavebního zákona. Příprava nového zákona je dalším krokem, který směřuje k urychlení klíčových staveb,“ dodal Neřold.