První úsek vysokorychlostní železnice Praha - Beroun - Vjezdový portál Hlubočepy | foto: SŽDC

Beroun zažaloval kraj, odmítá železniční trať z Prahy na povrchu

  • 158
Berounská radnice se rozhodla kvůli železniční vysokorychlostní trati z Prahy zažalovat Středočeský kraj. Nelíbí se jí, že kraj zamýšlí vést "koridor" po zemi, nikoliv tunelem, jak by to chtělo vedení Berouna. K Berounu se přidala i další města.

Radnici se nelíbí, že krajský úřad v územně plánovací dokumentaci zakreslil trasu pro vedení vysokorychlostní tratě na území Berouna nově v souběhu s dálnicí D5. Již se tedy nejedná o tunelovou variantu, kterou má Beroun zanesenu v platném územním plánu.

"Město Beroun podalo v souladu s usnesením rady města nejprve námitku proti této změně vedení tratě. Námitka však byla formálně bez náležitého odůvodnění zamítnuta, což je v rozporu se správním řádem," vysvětlila Dana Vilhelmová, vedoucí odboru územního plánování a regionálního rozvoje Berouna.

První úsek vysokorychlostní železnice Praha - Beroun - Vjezdový portál Hlubočepy
První úsek vysokorychlostní železnice Praha - Beroun - Most přes Berounku
První úsek vysokorychlostní železnice Praha - Beroun - Most přes Berounku

Pokud by tak radnice podle Vilhelmové neučinila, znamenalo by to, že s variantou souhlasí, a také by měla povinnost převzít ji do nového územního plánu města. A to Beroun, který od počátku usiluje o to, aby trať vedla tunelem, nechce. Varianta povrchové tratě by navíc zablokovala všechny rozvojové pozemky v daném koridoru podél dálnice D5.

K Berounu se přidala i další města. Se změnou nesouhlasí ani nedaleká Bavoryně a žalobu chce podávat i sousední Králův Dvůr, který se na společném postupu domluvil právě s Berounem.

Vedení Berouna kvůli sporu o trasu tratě nestihne projednat nový územní plán.

"Veřejné projednávání nového návrhu územního plánu se letos již nestihne. V současné době totiž probíhá v souladu se stavebním zákonem projednávání návrhu s dotčenými orgány. Jedním z nich je i ministerstvo dopravy," potvrdila mluvčí Berouna Pavla Švédová s tím, že ministerstvo chce stejně jako kraj trať na povrchu podél dálnice.