Se žádostí o poskytnutí údajů o výnosech a nákladech jednotlivých tratí se na ministerstvo obrátil šéf společnosti RegioJet Radim Jančura podle zákona o svobodném přístupu k informacím.
Ministerstvo ročně drahám posílá přes čtyři miliardy korun na objednané rychlíky. "Jde o peníze daňových poplatníků a mělo by být samozřejmé zveřejňovat, jak jsou které linky prodělečné," vysvětlil Jančura, který to požadoval i kvůli soutěži na první rychlíkovou trasu Olomouc - Krnov - Ostrava.
Právě na ní totiž začaly dráhy velmi podivně hýbat s čísly a průměrná ztráta na kilometr se v jednotlivých letech liší o desítky procent.
Ministerstvo přes rok nechtělo dokumenty vydat, ministr dopravy Pavel Dobeš však ještě těsně před svým odchodem dal po soudním rozkladu za pravdu Jančurovi a nařídil údaje zveřejnit.
Proti tomu však razantně vystoupily České dráhy. "Rozhodnutí ministra dopravy je, podle názoru Českých drah, věcně i právně vadné, protože tímto rozhodnutím byla významně dotčena práva společnosti, aniž by s touto společností bylo jednáno jako s účastníkem řízení," řekl mluvčí drah Radek Joklík.
Podle něj jsou tyto údaje označeny jako obchodní tajemství a ministerstvo riskuje pokutu 500 tisíc korun a náhradu škody.
Ještě předminulou neděli přitom šéf drah Petr Žaluda v Otázkách Václava Moravce vyzýval ministerstvo, ať smlouvu zveřejní. Podle Joklíka se to však týkalo pouze údajů za provoz rychlíků Olomouc - Krnov - Ostrava. S jejich zveřejněním dráhy nemají problém, protože chtějí ukázat, že jsou levnější než nabídky soukromých dopravců.
Ministerstvo zatím čeká na výsledek rozhodnutí soudů. V prvním případě už však Městský soud v Praze rozhodl v neprospěch drah a předběžné opatření nevydal, druhé ještě není rozhodnuté.
Pro dráhy jde o mimořádně citlivý dokument. Může například ukázat, zda na lince z Prahy do Ostravy před koncem dotací skutečně vydělávaly, jak tvrdily.