VW Golf plní podle nezávislého testu pro ministerstvo dopravy emisní normy, pro...

VW Golf plní podle nezávislého testu pro ministerstvo dopravy emisní normy, pro které byl homologovaný. | foto: Ministerstvo dopravy

Žaloba v USA může vyjít Volkswagen na 1,2 bilionu korun. Akcie propadly

  • 17
Civilní žaloba na Volkswagen v USA kvůli emisní kauze může automobilku vyjít až na 48 miliard dolarů, tedy 1,2 bilionu korun. To je téměř trojnásobek původních odhadů. Akcie kvůli zprávě v úterý propadly o šest procent.

Americká vláda podala v pondělí na společnost civilní žalobu, která by Volkswagen teoreticky mohla přijít až na 48 miliard dolarů (zhruba 1,2 bilionu korun), zatímco dříve se pokuta v USA odhadovala pouze na 18 miliard dolarů. Skutečný postih však bude podle minulých zkušeností jen zlomkem této sumy, napsala agentura Reuters.

Federální ministerstvo spravedlnosti podalo na firmu žalobu o čtyřech bodech kvůli tomu, že instalovala do téměř 600 tisíc svých naftových vozů zařízení, které umožňovalo skrývat při testech emisí vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. „Oznámení je připomínkou toho, že VW má stále nevyřešený problém s emisemi,“ uvedli analytici banky Goldman Sachs a zachovali vůči akciím firmy doporučení „prodávat“.

Kurz akcií firmy je nyní asi dvacet procent pod úrovní z poloviny září, kdy skandál s emisemi vypukl. Díky prosincovému oživení je ale zhruba třicet procent nad svým minimem z počátku října.

Aféra Dieselgate

Podle agentury Reuters může Volkswagen v důsledku žaloby teoreticky čelit pokutám za dvě porušení zákona, za každé ve výši až 37 500 dolarů na jedno vadné vozidlo. Za každé zařízení umožňující manipulace by navíc automobilka mohla zaplatit až 3750 dolarů, dalších 37 500 dolarů by firmu mohl stát každý den, kdy porušovala pravidla. Původní odhad 18 miliard dolarů počítal pouze s jedním bodem žaloby a s menším počtem vozů. Volkswagen v září přiznal, že v USA je nelegálním zařízením vybaveno 482 000 vozů s dvoulitrovými motory, později se ukázalo, že problém se týká dalších 85 000 aut s třílitrovými motory.

Podle analytiků ale bude skutečná pokuta mnohem nižší. Americké úřady například japonskou Toyotu zažalovaly za znečištění ovzduší počátkem století až o 58 miliard dolarů, obě strany se ale nakonec dohodly na urovnání, které firmu stálo 34 milionů dolarů. Mnohem hlubší dopad by na Volkswagen mohlo mít omezení přístupu jeho vozů na rozsáhlý americký trh, uvádějí analytici.

Ministerstvo zároveň nevyloučilo, že podá na Volkswagen i žalobu u trestního soudu za klamání spotřebitelů a regulačních úřadů. Trestní žaloba ale vyžaduje vyšší důkazní břemeno než civilní pře, protože u civilního soudu vláda nemusí dokazovat, že Volkswagen klamal záměrně. Podle analytiků automobilka proti civilní žalobě nemá moc šancí.

Volkswagen už v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí instaloval do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě. Skandál se týká rovněž 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.