Miroslav Zámečník. Ilustrační foto.

Miroslav Zámečník. Ilustrační foto. | foto: David Neff, MF DNES

Zámečník: Letiště přináší aerolinkám jistotu

  • 6
Nový šéf dozorčí rady ČSA Miroslav Zámečník bude tlačit odbory do dalšího snižování mezd. U platů z odsouhlasených patnácti až na třicet procent. Podle Zámečníka se příchodem Miroslava Dvořáka do čela firmy situace stabilizuje a vztahy se vrátí k "normálu".

Jak chcete, aby ČSA dále šetřily?
Platy pilotům by měly klesnout o třicet procent, letušek o patnáct. Má se jednat tak, aby byla uzavřena kolektivní smlouva s účinností od prvního listopadu. Odsouhlasili to jednomyslně všichni členové dozorčí rady včetně zástupců zaměstnanců.

Takže nový šéf Miroslav Dvořák se dnes rozhodne, zda bude akceptovat plán dozorčí rady?
Pan Dvořák může jednat ihned a má k tomu i celou exekutivu. Dozorčí rada zároveň požádala jednoho ze svých členů, Vladimíra Baila, aby vedení při jednáních s odbory pomáhal tak, aby vše mohlo platit od listopadu. Musí se to udělat opravdu rychle.

Jak uzdravit ČSA

Restrukturalizační plán

Snížení platů zaměstnanců – mělo by přinést miliardu Kč. Piloti zatím kývli na 15procentní snížení, dozorčí rada chce, aby si od listopadu snížili platy o třicet procent a letušky o patnáct.

Propuštění celkem až 1 600 lidí – mělo by přinést miliardu Kč.

Řezání dalších nákladů – už se ví, kde najít "zbytečných" 700 milionů korun, dalších 300 milionů chce dozorčí rada ještě dohledat.

Prodej obchodů duty free, ostatní prodeje chce pečlivě zvážit. Už byli osloveni zájemci o duty free.

Redukce flotily letadel z 50 na 45 strojů. Jde o prodej hlavně přebytečných strojů na dlouhé tratě.

Nikde není napsáno, že na třicetiprocentní snížení platů odbory nakonec kývnou.
Já vycházím z toho, že zaměstnanci nějakým způsobem reflektovali výsledky firmy a snahu jejího vedení ji stabilizovat. A teď by měli ke zlepšení situace také přispět.

Dá se to vykládat i tak, že míček je teď na straně zaměstnanců, protože stát zajistil jimi požadované odvolání předsedy představenstva Radomíra Lašáka?
Ano. Všichni udělali vstřícné gesto proto, aby se situace mohla uklidnit a ČSA normálně lítaly.

Co může šéf Letiště Praha Miroslav Dvořák přinést ČSA? Je možné, že do aerolinek vstoupí Letiště Praha také kapitálově?
To bych nepředjímal, ale v každém případě může výrazně přispět ke stabilizaci situace jak dovnitř firmy vůči zaměstnancům, tak hlavně vůči okolí ČSA včetně klientů. Jinými slovy: je to důkaz toho, že likvidita společnosti a schopnost dodržet závazky vůči klientům i dodavatelům je zachována. A že restrukturalizační opatření, která jsme potvrdili v dozorčí radě už na počátku října, dále pokračují.

Co Dvořák může v restrukturalizačních plánech změnit?
Je možné, že některé kroky budou provedeny rychleji tak, aby ČSA měly dostatečný komfort pro realizaci dalších opatření. Je připravená nabídka na koupi obchodů duty free, která už šla k zájemcům.

Jinak řečeno, přináší s sebou Dvořák potřebné peníze?
Nepochybně komfortnější přístup k likviditě.

Znamená to zastavení privatizace ČSA?
K tomu se dozorčí rada vůbec nebude vyjadřovat, protože jí to nepřísluší. Dnes se firma zase vrátila ke klasickému fungování a dělení pravomocí mezi představenstvo, dozorčí radu a akcionáře, tedy stát. Na místa, která nám příslušejí, a nějaká nezřetelnost v pravomocech zaniká (naráží na určitou dvojkolejnost řízení, která byla znát při současném angažmá bývalého šéfa dozorčí rady Václava Nováka a prezidenta ČSA Radomíra Lašáka, pozn. red.).

Pokud by ČSA nenašly takového partnera, kdy by aerolinkám došly peníze?
O takovém scénáři není třeba vůbec spekulovat. Příchod Letiště Praha je prostě pozitivní signál.

Jak skončí letošní hospodaření ČSA? Spekuluje se, že bude ve ztrátě tři miliardy korun.
Konzervativní výhled je ztráta něco přes tři miliardy. Uvidíme, jak to dopadne.