Bohumír Kráčmar vyhlášení konkurzu na ČKD DS vítá a považuje to za jedinou možnou cestu jak vyvést podnik z krize. "Osobně se domnívám, že Dopravní systémy mají vytvořené předpoklady, aby i v rámci konkurzu pokračovaly ve výrobě. Vzhledem k tomu, že nasmlouvané kontrakty jsou v úrovni cca 2 miliardy korun, tak by bylo velice dobré kdyby ve spolupráci s jednotlivými financujícími bankami výrobní činnost pokračovala," dodal Kráčmar pro Český rozhlas.
Novinářům
Jaké podniky nevyplácejí svým zaměstnancům mzdy: - nejhůře jsou na tom zaměstnanci brněnského Zetoru. Od června dostávali jen šedesát procent platu, od října se však výplaty zcela zastavily. - zaměstnanci ČKD Dopravní systémy nemají platy za květen a červen, chybí jim také část odměn a stravného. Co mohou lidé, kteří nedostávají mzdy, dělat? |
Správce konkurzní podstaty Petr Dostál přislíbil, že okamžitě zahájí jednání s Konsolidační bankou o profinancování výroby vlakových souprav pro pražské Metro a lokomotiv pro Vietnam a Energetickými závody o řešení situace po odpojení elektřiny.
"Kromě odborových předáků, kteří vidí poslední šanci podniku v řízeném konkursu za současného plnění sjednaných zakázek, však již většina zaměstnanců ztratila naději a, mají-li kam odejít, podnik sami opouštějí," řekl novinářům člen výkonné odborové rady ČKD Dopravní systémy Ladislav Binko.
ČKD Dopravní systémy jsou v konkursu
Společnost ČKD Dopravní systémy, která přes rok zápasila s finanční krizí, skončila v konkursu a osud jejích šestnácti set zaměstnanců je nyní nejasný. Konkurs v pátek odpoledne na návrh několika věřitelů prohlásil Krajský obchodní soud v Praze. "Usnesení soudu visí na úřední desce a vlády nad podnikem se ujme konkursní správce," sdělil soudce Jaroslav Zelenka.
Vedení firmy zatím o bankrotu nemá žádné informace. "Na soudu jsem byl ještě v pátek v poledne, a žádné oznámení tam ještě nebylo. Nevím, co na to říci," reagoval generální ředitel firmy Bohumír Kráčmar.
Firma, jejíž dluhy se pohybují kolem pěti miliard korun a která své závazky nesplácí, na konci loňského roku zastavila výrobu. Státní Konsolidační banka totiž zatím neuvolnila úvěr na dokončení nových souprav metra pro pražský Dopravní podnik.
"Nyní musíme naše zaměstnance přesvědčit, aby si zvolili zástupce, který bude jejich zájmy obhajovat ve věřitelském výboru," sdělil odborový předák Dopravních systémů Ladislav Binko.
O prodeji Dopravních systémů jednala Konsolidační banka z pozice hlavního majitele několik měsíců s německým koncernem Siemens. Ten hledá pro východní trhy nové výrobní kapacity a pražskou firmu chtěl převzít do konce března.
Nyní ale bude muset začít jednat s konkursním správcem a případnou koupi Dopravních systémů bude moci dokončit s několikaměsíčním zpožděním.
Bankrot Dopravních systémů naopak otvírá cestu iniciativě šéfa plzeňské Škody Martina Romana, podle něhož je plzeňský závod schopen převzít výrobu kolejových vozidel z Prahy a zaručit se za včasné a kvalitní dokončení jeho zakázek.
Odbory se však obávají, že by tato cesta znamenala propuštění všech zaměstnanců pražského výrobce. "Věříme, že Konsolidační banka firmě půjčí a výroba se pod konkursním správcem znovu rozběhne," sdělil Binko.