"Zvýšení platů o tři procenta je letos výjimečné. Hospodářská situace není dobrá a ve velkých společnostech rostou mzdy většinou nejvýše o dvě procenta," řekl předseda Asociace samostatných odborů v Libereckém kraji Milan Šubrt.
Denso MCZDodává díly pro vozy Toyota, Volkswagen, Audi, Škoda, Lamborghini, Mercedes-Benz, BMW nebo Suzuki. Denso MCZ je součástí Denso Corporation. Mateřská nadnárodní společnost s ústředím v japonském městě Kariya zaměstnává v třiatřiceti zemích a regionech celého světa asi 121 000 lidí. |
Mluvčí Densa MCZ Edita Dostálová uvedla, že průměrná mzda v liberecké továrně japonské společnosti překračuje mírně krajský průměr 22 300 korun.
Podle Šubrta jsou japonští majitelé a manažeři nadnárodních společností tvrdí a neúprosní v požadavcích na výkony zaměstnanců, na druhou stranu jim však na nich záleží.
"Splní všechno, k čemu se při vyjednávání s odbory zavážou," dodal Šubrt. "Je to velký rozdíl ve srovnání s českými majiteli a manažery, kteří často jen slibují, aby se nás zbavili, ale pak svá slova nedokážou dodržet."
Jednání o platech trvala dva měsíce
Odborový předák prohlásil, že Japonci jsou korektnější než Němci. "Němečtí majitelé a manažeři mají podobně vysoké nároky jako Japonci, zaměstnance ale většinou přehlížejí," konstatoval Šubrt.
"Japonci předčí i Američany, Belgičany nebo Italy. Denso MCZ má nyní českého prezidenta Karla Balatku, jedná s odbory i se zaměstnanci stejně poctivě a slušně jako dříve japonští manažeři," řekl odborový předák.
Odboráři se dohadovali s vedením Densa o úpravách platů dva měsíce. Prezident Densa MCZ Balatka dodal, že firmě záleží na sociálních jistotách zaměstnanců a na korektních vztazích s odbory.