Týdeník Škodovácký odborář ve svém čtvrtečním vydání uvedl, že početná skupina zaměstnanců je ochotna se nárůstu svého mzdového tarifu vzdát, pokud po nich firma nebude požadovat takzvaná flexikonta. O těchto požadavcích jednali odboráři s vedením firmy na poslední schůzce v rámci kolektivního vyjednávání a nyní čekají na rozhodnutí představenstva.
Flexikonto je v automobilce nástrojem, který jí pomáhá být flexibilnější v případě výkyvů produkce. Zaměstnanci tak někdy pracují nad limit nebo pod limit své pracovní doby a ve sjednaném období se pracovní doba musí vyrovnat. Vyrovnávacím obdobím je 12 po sobě jdoucích měsíců. Časové saldo, které může u zaměstnance v tomto období vzniknout, je 120 hodin.
„Velkou zajímavostí je, že početné skupiny zaměstnanců, ať už dělníků nebo techniků, kteří prošli flexikonty, zcela rázně řekly - jsme již tak unaveni vysokým tempem v taktu a šestou noční směnou, že se vzdáme na jeden rok růstu tarifu, když firma nebude požadovat flexikonta,“ uvádí čtvrteční Škodovácký odborář.
Odbory požadují vyšší růst než loni
V mladoboleslavských závodech se nyní kvůli novým modelům vyrábí na maximální kapacitu. V závodě II, kde se vyrábí nová Fabia a Rapid Spaceback, se v únoru zavedla třetí směna. „Kolektivní vyjednávání nadále běží a komentář podáme až po jeho ukončení,“ řekl mluvčí automobilky Jozef Baláž.
Odbory se už v rámci letošního kolektivního vyjednávání dohodly s vedením firmy na roční pracovní době a sociálních nákladech. Pokračuje vyjednávání o mzdách. Odbory chtějí letos vyjednat vyšší růst mezd než loni, kdy se mzdové tarify zvýšily o dvě procenta. Průměrná hrubá mzda v dělnických pozicích v automobilce je přibližně 34 tisíc korun a nynější dohoda platí do konce března.
Asi 800 odborářů Škody Auto v lednu protestovalo proti plánu firmy vyčlenit některé profese do externích firem.