Západní Evropa se bojí o trh s auty

Bez důvodu k jásotu vstoupili do letošního roku prodejci automobilů v západní Evropě. Zákazníci si od nich v lednu odvezli o sedm procent aut méně než ve stejném měsíci loni. Asociace evropských automobilek ACEA to přičítá slabé ekonomice a politickému neklidu a obává se, že v podobném duchu bude celý rok 2003.

Zatímco v České republice se v prvním měsíci prodalo téměř o desetinu osobních automobilů víc, celkem 9 127, západoevropské země zaznamenaly zcela opačný trend.

Počet nově zaregistrovaných automobilů klesl o sedm procent na 1,19 milionu. Největší ztrátu utrpěl Fiat. Přišel meziročně o pětinu zákazníků. Dále Renault a americký Ford, jejichž ztráty v procentech byly také dvouciferné.

Pokles o necelých pět procent v tomto regionu zaznamenala i Škoda Auto, na domácím trhu ale posílila svůj odbyt o více než jedenáct procent.

"Údaje, které přišly po silném výsledku prosince 2002, ukazují slabý start roku
2003," uvedla ACEA ve zprávě uveřejněné na internetu.

Růst podle ní zaznamenalo jen pět zemí: Švédsko, Finsko, Řecko, Irsko a Rakousko. V ostatních západoevropských státech registrace klesly.

Francouzské automobilky už avizovaly, že by poptávka po nových autech mohla letos podle nejhorších scénářů klesnout až o patnáct procent.