"Museli jsme počkat, až sesuvy půdy budou po povodních stabilní, například sesuv v místě dálnice D8 je stále ještě aktivní. Samotný geologický průzkum je také dlouhodobá záležitost. Protože jsme chtěli pro odstranění škod využít finanční prostředky z Fondu solidarity EU, museli jsme zpracovat žádost, jejíž součástí je i projektové dokumentace stavby. Bohužel se jedná o administrativní úkony, které nelze urychlit," vysvětluje mluvčí správy železnic Marek Illiaš.
Nejproblematičtější je situace na trati mezi Teplicemi a Lovosicemi kvůli sesuvu půdy u dálnice D8. Výběrové řízení se zatím nevypisovalo. "U D8 se stále řeší, zda už je svah stabilizovaný a může se tam něco začít dělat," říká mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Tesař. V místě sesuvu se teď pohybují geologické týmy.
Nejistý je dosud také termín otevření železnice mezi Pečkami a Kouřimí, která se táhne podél vyplaveného potoka Výrovka. Lokálka od doby červnových povodní začala jezdit jen mezi Pečkami a sousední Radimí, úsek se však otevřel nedlouho po záplavách a od té doby se nic viditelného na trati nestalo.
Předpokládá se, že trať mezi Kouřimí a Pečkami by měla být zprovozněna do půlky roku 2014, ale jen za předpokladu mírné zimy. V nejbližších dnech se připraví výběrové řízení na opravu trati.
"Středočeský kraj se obrátil na SŽDC krátce po povodni, aby poničenou trať opravil. V současné době je tedy pouze na správci infrastruktury, kdy opravy na zmíněné trati dokončí," říká mluvčí Středočeského kraje Josef Řihák.
Nejdále z dosud neotevřených tří lokálek je úsek Rynoltice – Křižany na Liberecku. Železnici opraví za necelých 68 milionů stavební firma Chládek a Tintěra Pardubice. Práce mají být hotové do května příštího roku, v závislosti na počasí začnou už letos. (více o této trati čtěte zde)