Záruční lhůta bude dvouletá, navrhla vláda

  • 8
Zákazníci v obchodech se spotřebním zbožím by měli v budoucnu při nákupech dostávat dvouletou záruku. Prodloužení záruční doby ze současných šesti měsíců schválila včera vláda v návrhu změny občanského zákoníku. Důvodem je fakt, že delší záruční dobu vyžadují předpisy Evropské unie.

"Těmito změnami dosáhneme evropských standardů ochrany spotřebitele v oblasti prodeje spotřebního zboží," potvrdil ministr spravedlnosti Jaroslav Bureš.

Prakticky to znamená, že pokud spotřebitel koupí zboží, které se po dvou letech rozpadne, přestane fungovat nebo se u něj projeví závažná výrobní vada, má za něj dostat náhradu. Zatím je z občanského zákoníku záruční doba jen půl roku.

Mnozí zákazníci si ovšem pletou záruční dobu a dobu životnosti nebo trvanlivosti. Neustálé stížnosti tak prší například na obuvníky, kteří vyrábějí boty, jež dlouho nevydrží, ale nelze je reklamovat. Výrobní vadou, a tedy chybou hodnou reklamačního zřetele by bylo například jen zlomení podrážky nebo rozpárání švů.

Půlroční reklamační doba se nevztahuje na potraviny, krmivo pro zvířata a zvířata samotná. Reklamace není pro prodejce ani zákazníka závazná a slouží pouze jako prostředek jejich dohody o odškodnění. Pokud prodejce reklamaci neuzná, musí se zákazník obrátit na soudního znalce nebo přímo se žalobou na soud.

Hlavním problémem zákazníků tak není délka reklamační lhůty, ale spíše těžká vymahatelnost práva. "V Evropě se obvykle v takových věcech soudí na jedno stání, proti jehož výsledku není odvolání," připomněl nedávno odborník na právo Evropské unie z ministerstva spravedlnosti Jakub Camrda.

Ministři během jednání proto ještě schválili změny občanského soudního řádu, obchodního zákoníku, zákonů o přestupcích, o ochraně hospodářské a o ochraně spotřebitele.