Pro pražské hoteliéry je kongres příležitostí, jak využít celou svou kapacitu. „Hotely jsou na dobu zasedání plně vytížené, ve čtyř- a pětihvězdičkových jsou finančníci, v ostatních doprovod.
Poptávka výrazně převyšuje nabídku, a to zhruba po dobu čtrnácti dní. Taková situace v Praze jindy nastává, jen když jsou v Německu svátky, o Velikonocích a na Silvestra,“ míní Jaromír Beránek z poradenské firmy Mag Consulting.
Podle vládního zmocněnce pro přípravu fóra Zdeňka Hrubého mnohé hotely využily příležitost a zvedly ceny. „Je to logické tržní chování, na kterém není nic divného, i když někde to šlo to nestydatějších rozměrů,“ uvádí Hrubý, podle něhož nebylo v nejluxusnějších kategoriích dostatek míst a někteří významní hosté se budou muset spokojit s méně hvězdičkami, než na kolik jsou zvyklí.
Kromě ubytování nabídnou hotely i další služby. „Plno je každé září, ale letos jsme vyprodali i všechny prostory pro schůzky a jednání,“ tvrdí Miroslav Forejtek, marketingový ředitel hotelu Corinthia Towers, který stojí naproti Kongresovému centru. „Řada bankéřů přijede s manželkami a chtějí se po náročném programu bavit. To je příležitost pro noční podniky, divadla,“ říká Beránek. Pořadatelé chystají několik mimořádných kulturních akcí v Národním divadle a Státní opeře.
Až k půl miliardě by mohla vyšplhat suma, kterou finančníci ponechají v zemi ze svého.
“Každá koruna utracená za pronájem budovy obvykle podle studií o cestovním ruchu znamená další tři koruny utracené ve městě,“ míní šéf Kongresového centra František Dušek. Ministerstvo financí si centrum pronajímá za 160 milionů korun. Tržby v restauracích, za dárky či za taxislužbu ze zdrojů návštěvníků však v tomto případě zřejmě trojnásobek investované sumy nepřesáhnou. Pronájem centra trvá totiž čtyři měsíce, ale nejdůležitější finančníci přijedou na necelý týden. Navíc mnozí kvůli nabitému programu a důsledné ochraně nebudou moci podle odborníků tolik utrácet.
Koná-li se zasedání v zámoří, což se děje jednou za dva roky, fond a banka utratí podle organizátorů 12 až 15 milionů dolarů, tedy minimálně půl miliardy korun. „Polovina rozpočtu směřuje na dopravu účastníků, u nejvyšších představitelů hradíme rovněž celý jejich pobyt, abychom zajistili rovný přístup všech zemí. Další náklady jsou spojené se zajištěním telefonů, počítačů, kanceláří a odměn pro dočasně najatý personál,“ uvádí Merrell Tuck-Primdahlová z pořadatelského týmu Světové banky.
Na přípravu zasedání má být dočasně najato 1050 lidí.
- úterý 9. května 2000