„Doteď jste si mohl vyzvednout v Zásilkovně zboží koupené z internetového obchodu. Nyní budete moci přes ni cokoli poslat komukoli,“ řekla deníku majitelka firmy Simona Kijonková.
Zásilkovna má podle svých stránek momentálně v Česku 1610 výdejních míst. Jsou to většinou malé obchody, které s firmou spolupracují jako franšízy. Letos plánuje společnost pokračovat v expanzi a dostat se na tři tisíce provozoven, tedy zhruba tolik, kolik má pošta poboček.
V počáteční fázi bude možné balíky posílat na všechna výdejní místa, uvádí výkonný ředitel Zásilkovny Ondřej Žák. „Ve druhé vlně také na konkrétní adresu, tedy až do domu,“ dodává.
„Cílem je dostat se na úroveň pošty a nabídnout zákazníkům alternativu,“ tvrdí Kijonková. Se státním podnikem chce firma soupeřit například nižšími cenami, přesné částky však nesdělila. Její konkurenční výhodou může být podle Hospodářských novin také důraz na digitální postupy.
Pošta navyšuje počet automatických výdejen
Balíkové služby postupně inovuje i pošta, loni na podzim zvýšila počet svých automatických výdejen Balíkovna o zhruba 100 míst. Od 1. března mění také ceník zásilek. „Dosavadní praxe, kdy se cena zásilky počítala podle hmotnosti balíku, se nahrazuje rozměrovými kritérii,“ uvádí na svých stránkách.
Místo váhy velikost. Pošta změní způsob oceňování balíků |
Se Zásilkovnou dnes pošta částečně spolupracuje. V rámci jednoho společného projektu pro ni soukromá firma obsluhuje tzv. první míli a sváží pro poštu balíky malých e-shopů. Pošta za tuto službu inkasuje provizi, vzájemná spolupráce však drhne.
„Česká pošta loni výrazně zvýšila cenové podmínky. Řekla, že jsme pro ně konkurence,“ tvrdí Kijonková.
Česká pošta a Zásilkovna jsou v současnosti dvě největší společnosti v zemi, které přepravují balíky. Loni doručila Zásilkovna 11,2 milionu balíků, zatímco Česká pošta zhruba 40 milionů. Přesné číslo „vzhledem ke konkurenci na balíkovém trhu“ uvádět nechce. V Česku doručují balíky i další společnosti, například PPL nebo UPS.