Mezi prvními podražily o pět korun cigarety Start, které patří mezi nejprodávanější značky vůbec. Nově stojí 40 korun.
Další značky jsou zatím v prodeji za původní ceny, jejich zdražení je však jen otázkou času.
"Doprodáváme za staré ceny. Nové dodávky jsou postupně nabízeny za vyšší cenu," sdělil Libor Kytýr, ředitel komunikace společnosti Ahold, která vlastní prodejny Hypernova a Albert.
Informaci potvrdili i zástupci velkých distributorů cigaret. Podle zdroje z jedné z těchto firem lze předpokládat, že po startkách budou brzy následovat další značky.
Nové ceny však zatím nejsou přesně známé. Výrobci cigaret totiž nemusí zdražit o stejnou částku, o jakou vzrostla spotřební daň. Pokud tabákové firmy promítnou do výsledných cen celé zvýšení daně, bude nově stát krabička kuřiva průměrně o šest korun víc.
Nejprodávanější petry by tak vyšly na 50, marlbora na 63 korun. Podle posledních informací by však zdražení mohlo být mírnější. Někteří výrobci naznačují, že zvýší cenu méně, tedy na úkor svého zisku.
Změny cen cigaret musí výrobci hlásit celnímu úřadu, který je pak zanáší do cenového věstníku. Údaje se však často mění, výrobci při oznamování nových cen taktizují.
Podle červencového výměru by například cigarety Petra měly zdražit na 49 korun. V zatím posledním, říjnovém, je ale uvedena změna na hodnotu 44 korun. Tedy na cenu, za kterou se nyní v obchodech doprodávají staré zásoby.
Obdobný tah učinila společnost Philip Morris, která ovládá téměř sedmdesát procent českého trhu, i některé další značky. Stejně mohou nyní zareagovat také ostatní výrobci, a tak bude konečná cena cigaret známá až v okamžiku, kdy se zcela vyprodají staré zásoby.
Další zdražení na obzoru
Nynější zdražení ještě není posledním. Daně z cigaret opět stoupnou od 1. dubna příštího roku v průměru o sedm korun za krabičku. Poslední zvýšení daně se pak chystá na rok 2007, kdy se sazby daně srovnají s úrovní Evropské unie. Například cigarety Marlboro by potom měly stát mezi 78 až 82 korunami.
Už po předchozích změnách cen přešli mnozí kuřáci na levnější značky, které stále zvyšují svůj podíl na trhu. "Je to možné vysledovat i ze sortimentu našich dodavatelů," upozorňuje Libor Kytýr z Aholdu.
S růstem cen tabákových výrobků stoupají i příjmy státního rozpočtu. "Celkový dopad zvýšení daně by měl letos činit 2,6 miliardy, v příštím roce pak 6,9 miliardy korun," uvedl mluvčí ministerstva financí Marek Zeman.