Praha zvažuje zastavení prací na tunelu Blanka. Stálo by to stovky milionů

  20:52aktualizováno  20:52
Vedení hlavního města si nechalo vypracovat odhad, kolik by stálo zakonzervování tunelu Blanka. Zastavení prací by mohlo jednorázově stát až 418 milionů korun a dalších až 118 milionů každý další měsíc. Podle dokumentu Praha zvažuje přerušení stavby. Primátor však tvrdí opak.

Tunel Blanka - Výjezd z tunelu na Letné | foto: Jan Kužník, Technet.cz

K dokončení tunelu Blanka vede dlouhá cesta a každým dnem vyplouvají na povrch další problémy, které ohrožují datum zprovoznění. Město dluží peníze stavebním firmám, projektantům a dalším subjektům, protože stále neví, co může zaplatit a co ne, tak aby splnilo zákonné podmínky.

Navíc ještě ani nezačaly práce na provozní dokumentaci. Což je velice důležitý dokument, bez kterého nelze tunel Blanka po jeho dokončení otevřít.

Fotogalerie

A tak se představa, že se začátkem května příštího roku bude tunelem prohánět až devadesát tisíc aut denně, začíná jevit jako velmi idealistická. Město si dokonce nechalo zpracovat posudek, který vyčíslil náklady na zastavení stavby.

"V současné době je zvažována varianta přerušení stavebních prací. U tak rozsáhlého komplexu staveb se jedná o složité a finančně náročné rozhodnutí," píše se v dokumentu firmy IBR Consulting z půlky března, který odhaduje náklady na zastavení Blanky.

Vyčíslil je na 370 až 418 milionů korun. "K této částce je nutné každý další měsíc připočíst fixní náklady 102,5 až 118 milionů," dodávají analytici. Zastavení prací by tak stálo mnohem víc, než kolik má město platit za provoz tunelu - což by mělo být ročně až dvě stě milionů.

Za stavební a technologickou část tunelu se podle šéfa odboru městského investora Jana Beránka dosud zaplatilo zhruba 23 miliard. Celkem má Blanka stát přes 36 miliard korun.

Neplánujeme Blanku zastavit, ujišťuje primátor

Primátor Bohuslav Svoboda (ODS) však tvrdí, že o zastavení prací se neuvažuje. "Nicméně, aby se město mohlo správně rozhodovat, potřebuje vědět, co by znamenaly všechny možnosti vývoje, tedy i zastavení stavby. Vůbec tím ale neříkáme, že stavbu zastavíme," říká primátor.

Potíže Blanky

Během výstavby se měnil projekt a město zjišťuje, které faktury smí zaplatit. Za práce provedené dle původního zadání může platit. U těch, které byly provedeny podle změněných projektů, musí zjistit, zda jejich cena není vyšší než zákonem daný limit. Proto město dluží stavebním firmám, ale třeba i inženýrům.

Podle jeho náměstka Tomáše Hudečka (TOP 09) se však právě o zastavení stavby jedná. "Právě to bylo důvodem vyvolání dohodovacího řízení v koalici, které přešlo ve smírčí řízení. S touto situací nejsme spokojeni," říká Hudeček.

Podle Beránka tu riziko zastavení je. "Nechceme stavbu zastavit, ale existuje riziko, proto musíme vědět, kolik by to stálo," dodává.

Metrostav zatím pracuje dál. "Něco už jsme v tomto směru zaslechli, ale oficiálně nám nikdo neřekl, že se stavba zastaví. Ale bylo by to absurdní. Náklady by byly obrovské a myslím si, že vyšší, než uvádí odhad města. Byly by to peníze vyhozené z okna," říká mluvčí Metrostavu František Polák.

Zároveň dodává, že už teď chybí k dokončení tunelu dost věcí, a zmínil právě provozní dokumentaci, která není ani objednaná. A tak se nedělá. Bez ní však nelze tunel otevřít.

"Nepracuje se na ní proto, že zadání prací ještě město neschválilo. Řešíme s právníky, co lze dělat. Během tří týdnů to znovu předložím radě města," říká Beránek.

Problém spočívá v tom, že město neví, zda může dle zákona zadat tuto práci firmě Satra, která už na stavbě tunelu spolupracuje. Pokud by teď město rozhodlo tyto práce zadat přes klasické výběrové řízení, tunel nebude zprovozněný včas.

Šéf Satry Ludvík Šajtar podotýká, že je tlačí čas: "Samotnou studii zpracujete asi za půl roku, jenže pak se musí projednat s hasiči, policisty a dalšími složkami. Správci stavby se musí odevzdat tři měsíce před otevřením tunelu. Tedy 1. dubna už musíme pracovat."

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Dodavatelé elektřiny maskují její zdražení, neopatrní zákazníci mohou prodělat

Ilustrační snímek

Oznamovat špatnou zprávu není příjemné pro nikoho. A dvojnásob to platí pro obchodníky, kteří musí zákazníky informovat...

Protesty žlutých vest drtí ekonomiku Francie. Katastrofa, hlásí ministr

Příznivci hnutí žlutých vest po celé Francii znovu vyšli do ulic, při...

Pozitivní výhledy na růst francouzské ekonomiky začíná zahalovat kouř. Francouzská centrální banka v pondělí kvůli...

Ťok dal ultimátum stavební firmě. D1 u Humpolce má dostavět do pondělí

Tiskové konference se po skončení zasedání vlády účastnil premiér Andrej Babiš...

Ministr dopravy Dan Ťok pohrozil česko-italskému sdružení, které modernizuje dálnici D1 u Humpolce. Buď dokončí práce...

Další z rubriky

ČD zrušily pronájem dalších Vectronů, chtějí soutěž na nové lokomotivy

Vectron bude vozit rychlíky z Prahy do Berlina

České dráhy zrušily téměř uzavřený kontrakt na dlouhodobý pronájem 15 lokomotiv pro rychlost do 160 kilometrů v hodině....

Stávka v Německu zastavila dálkové vlaky, zasáhla i spojení s Českem

Prázdná tabule s odjezdy vlaků na nádraží v Kolíně nad Rýnem.

V celém Německu se v pondělí ráno zastavila dálková železniční doprava. O tomto kroku, který vedl i ke zrušení několika...

OBRAZEM: Boeing ukázal luxus pro nejbohatší. Letadlo doletí přes půl planety

Boeing představil nový luxusní letoun BBJ 777X. Zákazníky přepraví bez přistání...

Americký Boeing představil v Dubaji nové superluxusní letadlo BBJ 777X pro tu nejbohatší klientelu na světě. Stroj je...

Najdete na iDNES.cz