Praha zvažuje zastavení prací na tunelu Blanka. Stálo by to stovky milionů

  20:52aktualizováno  20:52
Vedení hlavního města si nechalo vypracovat odhad, kolik by stálo zakonzervování tunelu Blanka. Zastavení prací by mohlo jednorázově stát až 418 milionů korun a dalších až 118 milionů každý další měsíc. Podle dokumentu Praha zvažuje přerušení stavby. Primátor však tvrdí opak.

Tunel Blanka - Výjezd z tunelu na Letné | foto: Jan Kužník, Technet.cz

K dokončení tunelu Blanka vede dlouhá cesta a každým dnem vyplouvají na povrch další problémy, které ohrožují datum zprovoznění. Město dluží peníze stavebním firmám, projektantům a dalším subjektům, protože stále neví, co může zaplatit a co ne, tak aby splnilo zákonné podmínky.

Navíc ještě ani nezačaly práce na provozní dokumentaci. Což je velice důležitý dokument, bez kterého nelze tunel Blanka po jeho dokončení otevřít.

Fotogalerie

A tak se představa, že se začátkem května příštího roku bude tunelem prohánět až devadesát tisíc aut denně, začíná jevit jako velmi idealistická. Město si dokonce nechalo zpracovat posudek, který vyčíslil náklady na zastavení stavby.

"V současné době je zvažována varianta přerušení stavebních prací. U tak rozsáhlého komplexu staveb se jedná o složité a finančně náročné rozhodnutí," píše se v dokumentu firmy IBR Consulting z půlky března, který odhaduje náklady na zastavení Blanky.

Vyčíslil je na 370 až 418 milionů korun. "K této částce je nutné každý další měsíc připočíst fixní náklady 102,5 až 118 milionů," dodávají analytici. Zastavení prací by tak stálo mnohem víc, než kolik má město platit za provoz tunelu - což by mělo být ročně až dvě stě milionů.

Za stavební a technologickou část tunelu se podle šéfa odboru městského investora Jana Beránka dosud zaplatilo zhruba 23 miliard. Celkem má Blanka stát přes 36 miliard korun.

Neplánujeme Blanku zastavit, ujišťuje primátor

Primátor Bohuslav Svoboda (ODS) však tvrdí, že o zastavení prací se neuvažuje. "Nicméně, aby se město mohlo správně rozhodovat, potřebuje vědět, co by znamenaly všechny možnosti vývoje, tedy i zastavení stavby. Vůbec tím ale neříkáme, že stavbu zastavíme," říká primátor.

Potíže Blanky

Během výstavby se měnil projekt a město zjišťuje, které faktury smí zaplatit. Za práce provedené dle původního zadání může platit. U těch, které byly provedeny podle změněných projektů, musí zjistit, zda jejich cena není vyšší než zákonem daný limit. Proto město dluží stavebním firmám, ale třeba i inženýrům.

Podle jeho náměstka Tomáše Hudečka (TOP 09) se však právě o zastavení stavby jedná. "Právě to bylo důvodem vyvolání dohodovacího řízení v koalici, které přešlo ve smírčí řízení. S touto situací nejsme spokojeni," říká Hudeček.

Podle Beránka tu riziko zastavení je. "Nechceme stavbu zastavit, ale existuje riziko, proto musíme vědět, kolik by to stálo," dodává.

Metrostav zatím pracuje dál. "Něco už jsme v tomto směru zaslechli, ale oficiálně nám nikdo neřekl, že se stavba zastaví. Ale bylo by to absurdní. Náklady by byly obrovské a myslím si, že vyšší, než uvádí odhad města. Byly by to peníze vyhozené z okna," říká mluvčí Metrostavu František Polák.

Zároveň dodává, že už teď chybí k dokončení tunelu dost věcí, a zmínil právě provozní dokumentaci, která není ani objednaná. A tak se nedělá. Bez ní však nelze tunel otevřít.

"Nepracuje se na ní proto, že zadání prací ještě město neschválilo. Řešíme s právníky, co lze dělat. Během tří týdnů to znovu předložím radě města," říká Beránek.

Problém spočívá v tom, že město neví, zda může dle zákona zadat tuto práci firmě Satra, která už na stavbě tunelu spolupracuje. Pokud by teď město rozhodlo tyto práce zadat přes klasické výběrové řízení, tunel nebude zprovozněný včas.

Šéf Satry Ludvík Šajtar podotýká, že je tlačí čas: "Samotnou studii zpracujete asi za půl roku, jenže pak se musí projednat s hasiči, policisty a dalšími složkami. Správci stavby se musí odevzdat tři měsíce před otevřením tunelu. Tedy 1. dubna už musíme pracovat."



Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

Obce a kraje si samy rozhodnou, na kterých jedničkách budou vybírat mýto

Ilustrační snímek

Kraje a obce budou rozhodovat o tom, na kterých konkrétních úsecích silnic prvních tříd budou od roku 2020 platit...

Zdržovací taktika Kapschi málem vyšla. Chyběly dva měsíce, tvrdí Ťok

Ilustrační snímek

Od dalšího prodloužení mýtné smlouvy s Kapschem dělily Česko dva měsíce, zdůvodnil potřebu rychle uzavřít smlouvu s...

OBRAZEM: Přes 16 hodin v letadle. Letečtí fandové mají z čeho vybírat

Dopravní letadlo Airbus A350-900, které společnost Singapore Airlines nasazuje...

Pro některé čirý masochismus, pro jiné nebeský zážitek. Deset nejdelších letů světa má jedno společné. V oblacích...



Najdete na iDNES.cz