Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zastavte růst koruny, volá Škoda

  0:01
Praha - Automobilka Škoda, která byla dosud v České republice vnímána jako bezproblémová vzkvétající firma, si začíná hlasitě stěžovat. Vadí jí, že zpevňuje česká koruna. Jev, který normálního občana potěší, totiž vrhá největší českou firmu do problémů: hůř se jí vyváží a zisky rostou pomaleji, než si akcionáři představovali.

Šéf Škody Auto Vratislav Kulhánek říká, že stejné potíže mají i ostatní exportéři. Vyzývá proto vládu k závažnému rozhodnutí - zpomalit privatizaci velkých státních podniků, aby příliv deviz netlačil korunu vzhůru.

Na pevnou korunu jste si stěžoval už několikrát, nyní je kurz koruny k euru rekordní. Jsou rekordní i problémy Škody Auto?
Překvapuje mě, že se stále mluví jen o naší firmě a že se neozývá masový řev. Ta dnešní situace přece musí vadit každému, kdo vyváží. Je to jednoduché. Když v cizině prodám auta a tržby převedu na koruny, tak při rostoucím kurzu mám stále méně korun. Naši dodavatelé si stěžují na stejný problém, protože  nemohou dosahovat takových výsledků jako dřív.

Ani Škoda nemůže dosahovat takových výsledků, jakých dosahovala?
Kdybych spočítal letošní výsledky napřed podle kurzu z počátku roku a pak podle kurzu, k jakému se řítíme, vyjde mi nižší zisk o 1,5 miliardy korun. Každých deset haléřů kurzu nám snižuje zisk asi o sto milionů.

Škoda měla loni zisk 3,3 miliardy korun a letos jste slibovali zlepšení. To stále platí?
Letos jsme očekávali daleko vyšší zisk. Na tom odhadu se samozřejmě změnilo hodně. Koruna nezpevňuje jen k euru, ale i k britské libře. A pak vyvážíme hodně do Polska a na Slovensko, a polský zlotý a slovenská koruna naopak měknou.

Mluvíte, jako by Škoda narazila na vůbec největší problém, jaký kdy měla...
Z hlediska hospodaření to určitě platí.

Jaký tedy bude letos zisk?
Stále předpokládáme, že zisk stoupne. Ale určitě ne o třicet procent jako loni.
Každý chápe, že pro vás je pevná koruna problém.

Ale vy mluvíte o škodách pro celou ekonomiku. Selský rozum přitom říká: koruna zpevňuje, takže ekonomice se asi daří...
Škodlivé to není jen pro nás, ale pro všechny exportéry, pro zaměstnanost, pro celou ekonomiku. Vývozci dostanou za svůj vývoz méně korun, mají nižší zisky, mohou méně investovat, a méně prostředků vkládat do vývoje. A dáte-li méně peněz do vývoje a do investic, tak se perspektivně diskvalifikujete vůči konkurenci.
A pak je tu ještě druhý problém. Příští rok kurz může zpevnit až na 32 korun za euro. My bychom pak zřejmě museli výrazně změnit strukturu našich dodavatelů. Dnes kupujeme výrobní materiál z 60 procent doma, příští rok to může být třeba padesát na padesát. České firmy často nabízejí stejný díl jen o dvě nebo tři procenta levněji než firmy španělské, francouzské nebo jiné. Zpevní-li koruna ještě víc, tak se i tato malá výhoda smaže a my půjdeme kupovat do ciziny.

To, že se vám krátí zisky, vadí hlavně mateřskému koncernu VW. Odstupující šéf Ferdinand Piëch si v německém časopise Spiegel postěžoval, že Škoda se chová zpupně a málo vydělává. Co jste si z toho odnesl?
Piëch vidí zpevňování koruny stejně jako já, to je základní problém, o kterém my se bavíme v koncernu. My jsme byli nejhůře postižená značka, všichni ostatní vyrábějí za eura a vyvážejí do dolarových oblastí.

Piëch také uvedl, že do Čech a do Španělska šli proto, že tam jsou nižší náklady a nižší mzdy. "Jinak bychom tam ty továrny nepotřebovali," zněla jeho slova.
O Mladé Boleslavi jsem tam nic nečetl. On mluvil o španělské Pamploně, kde se vyrábí VW Polo, jehož výrobu je teoreticky možné přesunout zpět do Německa. U nás se nedělají volkswageny, ale škodovky. Nikdo nepřemýšlí o tom, že by se přeložila naše výroba, ta se přeložit nemůže, to nejde. Ale struktura dodávek se přeložit může.

Takže změníte dodavatele, ale co dál? Budete propouštět, snižovat mzdy?
Od září jsme propustili dva tisíce lidí, hlavně Poláků, kteří u nás byli na výpomoc bez stálé pracovní smlouvy. Ale poroste-li výroba, což stále čekáme, nemůžeme propouštět. Snížení mezd také nepřipadá v úvahu. S pevnou korunou nemohu dělat nic. Nelze si udělat opatření na to, abych skočil do výšky tři metry dvacet.

Jste největší firma v zemi, politici vás mají rádi a jistě vám naslouchají. Ani oni vám nepomohou?
Mýlíte se, náš vliv na politiky je veškerý žádný. Nepamatuji, že by se se mnou nějaký politik někdy radil nebo že by se mě zeptal na dopad nějakého opatření.

Tak jinak: co byste doporučoval? Kurz koruny u nás nikdo přímo neřídí. Máme plovoucí kurz, který je výsledkem nabídky a poptávky po korunách. Jak chcete růst koruny zastavit?
Pokud pouštím do světa, že prodám energetiku, Transgas, telekomunikace a Komerční banku, a to všechno v relativně krátkém čase, tak to samozřejmě vede k očekávání, že koruny budou třeba. Stát dostane zaplaceno v eurech, ale aby je mohl utratit, musí je napřed vyměnit za koruny. Jako teď v případě platby za Komerční banku. Takže každý, kdo chce platit v korunách, si je kupuje, dokud jsou levné. Ale tím pádem jsou koruny dražší a dražší.

Navrhujete snad zastavit privatizaci?
Já navrhuji ten privatizační proces rozložit do let. Proč třeba privatizovat energetiku nebo Transgas, když jsou to ziskové firmy? Já pořád nevidím nějaký zásadní důvod. Tím spíš, když českou energetiku má koupit francouzský státní podnik EDF. Když prodám státní podnik státnímu podniku, tak co je to za privatizaci?
EDF je sice údajně favorit, ale jsou tam i jiní, soukromí kandidáti. I Škodě se přece daří lépe, než když byla státní, a totéž lze čekat u energetiky. Firmy budou lépe fungovat, budou mít lepší služby, možná vám budou prodávat elektřinu levněji...
Já nejsem principiálně proti privatizaci energetiky. Já navrhuji privatizaci ČEZ, Transgasu, Radiokomunikací a Telecomu rozložit v čase. Aby skončila, řekněme, za tři roky.

Takže celospolečenský přínos z toho, že strategické firmy budou mít soukromého strategického partnera a lepší služby, podle vás nestojí za to, má-li současně zpevňovat koruna?
Pokud jsme exportně orientovaná ekonomika, tak by slabší koruna měla být důležitější.

Řekl jste to členům vlády?
Spíš jen bokem, nenaléhal jsem na ně.

Autoři:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

K moři vyrazí víc lidí než loni. Kvůli davům Češi hledají méně okoukaná místa

25. dubna 2024

Premium Na potravinách a jiném zboží nebo na návštěvách restaurací jsou Češi ochotní šetřit, ale na...

Peníze jsou v IT nebo farmacii. V účetnictví moc nevyděláte, ukázal průzkum

25. dubna 2024

Zaměstnanci sektoru IT i mají v poslední době i kvůli umělé inteligenci hledání práce těžší. Když...

Švédsko se připravuje na válku. Investuje nejen do energetické infrastruktury

24. dubna 2024

Švédsko se připravuje na možný válečný střet s Ruskem. V současné době se zaměřuje zejména na...

Na léto jsme připraveni. Letiště Heathrow čeká nejrušnější sezonu v historii

24. dubna 2024

Největší londýnské letiště očekává letos historicky nejrušnější letní prázdninovou sezonu. Počet...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...