Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zastavte růst koruny, volá Škoda

  0:01aktualizováno  0:01
Praha - Automobilka Škoda, která byla dosud v České republice vnímána jako bezproblémová vzkvétající firma, si začíná hlasitě stěžovat. Vadí jí, že zpevňuje česká koruna. Jev, který normálního občana potěší, totiž vrhá největší českou firmu do problémů: hůř se jí vyváží a zisky rostou pomaleji, než si akcionáři představovali.

Šéf Škody Auto Vratislav Kulhánek říká, že stejné potíže mají i ostatní exportéři. Vyzývá proto vládu k závažnému rozhodnutí - zpomalit privatizaci velkých státních podniků, aby příliv deviz netlačil korunu vzhůru.

Na pevnou korunu jste si stěžoval už několikrát, nyní je kurz koruny k euru rekordní. Jsou rekordní i problémy Škody Auto?
Překvapuje mě, že se stále mluví jen o naší firmě a že se neozývá masový řev. Ta dnešní situace přece musí vadit každému, kdo vyváží. Je to jednoduché. Když v cizině prodám auta a tržby převedu na koruny, tak při rostoucím kurzu mám stále méně korun. Naši dodavatelé si stěžují na stejný problém, protože  nemohou dosahovat takových výsledků jako dřív.

Ani Škoda nemůže dosahovat takových výsledků, jakých dosahovala?
Kdybych spočítal letošní výsledky napřed podle kurzu z počátku roku a pak podle kurzu, k jakému se řítíme, vyjde mi nižší zisk o 1,5 miliardy korun. Každých deset haléřů kurzu nám snižuje zisk asi o sto milionů.

Škoda měla loni zisk 3,3 miliardy korun a letos jste slibovali zlepšení. To stále platí?
Letos jsme očekávali daleko vyšší zisk. Na tom odhadu se samozřejmě změnilo hodně. Koruna nezpevňuje jen k euru, ale i k britské libře. A pak vyvážíme hodně do Polska a na Slovensko, a polský zlotý a slovenská koruna naopak měknou.

Mluvíte, jako by Škoda narazila na vůbec největší problém, jaký kdy měla...
Z hlediska hospodaření to určitě platí.

Jaký tedy bude letos zisk?
Stále předpokládáme, že zisk stoupne. Ale určitě ne o třicet procent jako loni.
Každý chápe, že pro vás je pevná koruna problém.

Ale vy mluvíte o škodách pro celou ekonomiku. Selský rozum přitom říká: koruna zpevňuje, takže ekonomice se asi daří...
Škodlivé to není jen pro nás, ale pro všechny exportéry, pro zaměstnanost, pro celou ekonomiku. Vývozci dostanou za svůj vývoz méně korun, mají nižší zisky, mohou méně investovat, a méně prostředků vkládat do vývoje. A dáte-li méně peněz do vývoje a do investic, tak se perspektivně diskvalifikujete vůči konkurenci.
A pak je tu ještě druhý problém. Příští rok kurz může zpevnit až na 32 korun za euro. My bychom pak zřejmě museli výrazně změnit strukturu našich dodavatelů. Dnes kupujeme výrobní materiál z 60 procent doma, příští rok to může být třeba padesát na padesát. České firmy často nabízejí stejný díl jen o dvě nebo tři procenta levněji než firmy španělské, francouzské nebo jiné. Zpevní-li koruna ještě víc, tak se i tato malá výhoda smaže a my půjdeme kupovat do ciziny.

To, že se vám krátí zisky, vadí hlavně mateřskému koncernu VW. Odstupující šéf Ferdinand Piëch si v německém časopise Spiegel postěžoval, že Škoda se chová zpupně a málo vydělává. Co jste si z toho odnesl?
Piëch vidí zpevňování koruny stejně jako já, to je základní problém, o kterém my se bavíme v koncernu. My jsme byli nejhůře postižená značka, všichni ostatní vyrábějí za eura a vyvážejí do dolarových oblastí.

Piëch také uvedl, že do Čech a do Španělska šli proto, že tam jsou nižší náklady a nižší mzdy. "Jinak bychom tam ty továrny nepotřebovali," zněla jeho slova.
O Mladé Boleslavi jsem tam nic nečetl. On mluvil o španělské Pamploně, kde se vyrábí VW Polo, jehož výrobu je teoreticky možné přesunout zpět do Německa. U nás se nedělají volkswageny, ale škodovky. Nikdo nepřemýšlí o tom, že by se přeložila naše výroba, ta se přeložit nemůže, to nejde. Ale struktura dodávek se přeložit může.

Takže změníte dodavatele, ale co dál? Budete propouštět, snižovat mzdy?
Od září jsme propustili dva tisíce lidí, hlavně Poláků, kteří u nás byli na výpomoc bez stálé pracovní smlouvy. Ale poroste-li výroba, což stále čekáme, nemůžeme propouštět. Snížení mezd také nepřipadá v úvahu. S pevnou korunou nemohu dělat nic. Nelze si udělat opatření na to, abych skočil do výšky tři metry dvacet.

Jste největší firma v zemi, politici vás mají rádi a jistě vám naslouchají. Ani oni vám nepomohou?
Mýlíte se, náš vliv na politiky je veškerý žádný. Nepamatuji, že by se se mnou nějaký politik někdy radil nebo že by se mě zeptal na dopad nějakého opatření.

Tak jinak: co byste doporučoval? Kurz koruny u nás nikdo přímo neřídí. Máme plovoucí kurz, který je výsledkem nabídky a poptávky po korunách. Jak chcete růst koruny zastavit?
Pokud pouštím do světa, že prodám energetiku, Transgas, telekomunikace a Komerční banku, a to všechno v relativně krátkém čase, tak to samozřejmě vede k očekávání, že koruny budou třeba. Stát dostane zaplaceno v eurech, ale aby je mohl utratit, musí je napřed vyměnit za koruny. Jako teď v případě platby za Komerční banku. Takže každý, kdo chce platit v korunách, si je kupuje, dokud jsou levné. Ale tím pádem jsou koruny dražší a dražší.

Navrhujete snad zastavit privatizaci?
Já navrhuji ten privatizační proces rozložit do let. Proč třeba privatizovat energetiku nebo Transgas, když jsou to ziskové firmy? Já pořád nevidím nějaký zásadní důvod. Tím spíš, když českou energetiku má koupit francouzský státní podnik EDF. Když prodám státní podnik státnímu podniku, tak co je to za privatizaci?
EDF je sice údajně favorit, ale jsou tam i jiní, soukromí kandidáti. I Škodě se přece daří lépe, než když byla státní, a totéž lze čekat u energetiky. Firmy budou lépe fungovat, budou mít lepší služby, možná vám budou prodávat elektřinu levněji...
Já nejsem principiálně proti privatizaci energetiky. Já navrhuji privatizaci ČEZ, Transgasu, Radiokomunikací a Telecomu rozložit v čase. Aby skončila, řekněme, za tři roky.

Takže celospolečenský přínos z toho, že strategické firmy budou mít soukromého strategického partnera a lepší služby, podle vás nestojí za to, má-li současně zpevňovat koruna?
Pokud jsme exportně orientovaná ekonomika, tak by slabší koruna měla být důležitější.

Řekl jste to členům vlády?
Spíš jen bokem, nenaléhal jsem na ně.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Distribuční centrum pro e-shop Lidlu v Plzni.
E-shop Lidlu navštívilo 700 tisíc lidí, nejvíce kupovali oblečení a nářadí

E-shop Lidlu navštívilo první týden fungování 700 tisíc lidí. Kolik lidí koupilo zboží, ale firma neuvedla. Největší poptávka je po oblečení. Po Lidlu a Tesku...  celý článek

To není pečené kuře, to je dort potažený marcipánem.
Koblihy, pečené kuře i zapomenuté klíče. Pražský startup sází na pohodlnost

Startup DoDo letos začal spolupracovat s fastfoodovým řetězcem KFC a povedlo se jim to, co nikomu předtím – rozvážet jídlo i s přípravou do 30 minut od...  celý článek

Penny Market Lehovec. Řetězec zmodernizuje stovky svých obchodů.
Zákaz prodeje o svátcích porušilo 28. září jen několik obchodů

Zákaz prodeje o svátcích porušily ve čtvrtek 28. září tři ze 115 obchodů zkontrolovaných Českou obchodní inspekcí (ČOI). I při předchozích prověrkách většina...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.