Příběh plzeňské Škody: od zpackaného projektu k desítkám miliard

  12:12
Málokterá česká firma má za sebou tak úspěšný příběh jako plzeňská Škoda Transportation. Appian získal Škodu za pouhých 800 milionů korun. Investice vynesla desítky miliard. Díky Českým drahám a pražskému dopravnímu podniku se jí snadno podařilo konkurovat s novými lokomotivami a tramvajemi i na zahraničních trzích.
Lokomotiva 109E od Škody Transportation

Lokomotiva 109E od Škody Transportation | foto: Škoda Transportation

Podnik, který dokáže ve svůj prospěch otočit i pozdní dodávky lokomotiv pro České dráhy. A donutit klienta, aby za nezvládnutou zakázku zaplatil miliardu navíc.

Přesně tak rozhodla arbitráž, kterou dráhy nedávno prohrály. Není to však první případ, kdy stát v Plzni tratil. Smůlu tu má už dvacet let.

Začala špatným privatizačním modelem. V roce 1992 svěřil Klausův kabinet největší českou strojírnu Lubomíru Soudkovi, socialistickému nomenklaturnímu kádru, exšéfovi národních podniků ZVS Brno a Elitex Liberec. Soudek Škodu přivedl za sedm let prakticky ke krachu.

Vrátila se zpátky na bedra státu, který poslal do jejího čela čerstvého třicátníka Martina Romana. Ambiciózní mladý manažer, který si vysloužil první ostruhy v Jance Radotín, Škodu stabilizoval a připravil k druhé privatizaci.

KOMENTÁŘ: Talentovaný pan Pokorný

V letech 2002 a 2003 - za správu státního majetku tehdy odpovídal dnešní premiér Bohuslav Sobotka - získala akcie zadlužené Škody za 800 milionů korun neprůhledná skupina Appian. Tvářila se jako americký investor. Později se ukázalo, že za ní stojí skupina českých finančníků, jež obchoduje s penězi vytaženými ze státní Mostecké uhelné společnosti, kterou Appian „privatizačním incestem“ za zády státu ovládl.

Privatizací mosteckých dolů se zabývá švýcarská justice. Tamní soud předloni odsoudil zakladatele Appianu zatím nepravomocně za praní špinavých peněz a finanční podvody. Švýcaři zkoumali i prodej Škody, ten nezpochybnili. Otazníky však zůstaly.

Podivné offshorové vazby

Vznášejí se nejen nad finančními zdroji Appianu, ale také nad rolí Martina Romana, který po prodeji Škody odešel řídit ČEZ. V roce 2011 popsala MF DNES v sérii článků toky peněz od Appianu k offshorovým firmám Artwick a California Trust, v nichž se dočasně Roman a jemu blízcí lidé angažovali.

Podle těchto indicií měl Roman v době privatizace Škody napojení na jejího kupce, Appian. Mohl za pomoc v privatizaci získat odměnu, s Appianem měly na něj napojené firmy jakési obchody.

České dráhy nedaly na doporučení Ťoka. Škodě zaplatí za prohranou arbitráž

Roman mnohokrát popřel jakoukoliv vlastní byznysovou vazbu na privatizovanou Škodu. Angažmá v offshorových obchodních partnerech Appianu prý ukončil s jejím prodejem. Jeho vztah k Appianu však dodnes zůstává nejasný. Každopádně si i po odchodu z Plzně udržel přátelské vazby na nové plzeňské šéfy. Podezření, že má k jejím vlastníkům nezdravě blízko, mu nakonec pokazilo dobré jméno a odstartovalo konec jeho kariéry ve službách státu.

Jde o vážnou záležitost. Škodovka byla významným dodavatelem ČEZ. Navíc se Roman v roce 2007 stal členem dozorčí rady Českých drah, dalšího velkého škodováckého zákazníka. Jakýkoliv podíl na škodovácké prosperitě by pro něj znamenal střet zájmů.

Vraťme se však do doby těsně po privatizaci Škody. Appian začal rozprodávat části získaného holdingu.

V roce 2004 se noví vlastníci zbavili závodu Jaderné strojírenství, hutí, kováren, dceřiné firmy Škoda Gear a slovenských Železiarní Podbrezová. Jen ruská skupina OMZ zaplatila podle dobových odhadů za část těchto aktiv asi 1,2 miliardy korun. Následoval prodej Škody Výzkum. A konečně prodej energetického strojírenství Škoda Power korejskému Doosanu za 11,5 miliardy. Celkově se výnos z rozprodeje odhaduje na 15 miliard korun.

Původní Appian si však ponechal škodovácký klenot, dopravní divizi Škodu Transportation, a firmu Škoda Investments, spravující firemní reality (ta získala tučné dotace na rozvoj továrního areálu).

Škoda Transportation se pustila do vývoje nových lokomotiv a tramvají a rozjezd jí usnadnily České dráhy a pražský dopravní podnik, jež na vozidla existující tehdy jen v počítačích a hlavách projektantů uzavřely obrovské kontrakty.

Pražský magistrát si v roce 2006 za primátora Pavla Béma objednal tramvaje za 19 miliard korun. Dodávku se později marně snažil zrušit. České dráhy problém s lokomotivami řešily neúspěšnou arbitráží.

Usnadněná expanze

Smlouvy byly pro veřejný sektor nevýhodné. Škodě zajistily nadstandardní marži a klid na dokončení vývoje. I díky tomu pak Škoda uspěla se svými vozy v Polsku, Maďarsku, Pobaltí, Turecku, v Itálii, USA nebo Číně. Pohltila řadu konkurenčních firem doma i v cizině, naposledy letos získala kontrolu nad jediným finským výrobcem vlaků a tramvají. Letos čeká plzeňský šampion tržby kolem 18 miliard korun.

Dodejme, že v letech 2004 a 2006, když dráhy, Praha či další česká města pro Škodu tak důležité kontrakty uzavíraly, jim byla partnerem majetkově neprůhledná firma.

Až v roce 2010 se k vlastnictví strojíren přihlásili dva ze zakladatelů Appianu, Marek Čmejla a Jiří Diviš, a dlouholetí manažeři Škody Tomáš Krsek a Miroslav Korecký. Dnes má Škoda devět akcionářů, k původní čtveřici přibývali další manažeři. Naposledy se vlastnická struktura rozrostla o Tomáše Ignačáka, současného generálního ředitele.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi

19. března 2024

Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...

Musk přiznal užívání ketaminu. Je v zájmu investorů, abych pokračoval, tvrdí

18. března 2024  21:48

Miliardář Elon Musk v rozhovoru s bývalým moderátorem CNN Donem Lemonem přiznal, že užívá ketamin....

Přestaňte snít o konci ropy a plynu, prohlásil šéf saúdského těžebního obra

18. března 2024  20:29

Transformace energetického průmyslu selhává a svět by měl přestat snít o postupném odchodu od ropy...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...