Skupina Czechoslovak Group podnikatele Jaroslava Strnada (vlevo) kupuje letňanskou Avii.

Skupina Czechoslovak Group podnikatele Jaroslava Strnada (vlevo) kupuje letňanskou Avii. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Zdecimovanou Avii kupuje zbrojařský magnát Strnad, chce obnovit výrobu

  • 130
Automobilku Avia koupila od indické firmy Ashok Leyland zbrojařská skupina Czechoslovak Group podnikatele Jaroslava Strnada. Ročně chce vyrobit 200 až 300 nákladních vozů, první z nich už příští týden. Cenu ani jedna ze stran nezveřejnila. Firma bude zatím nová auta vyrábět v areálu v pražských Letňanech.

Podle Hospodářských novin, které o transakci informovaly, by se cena mohla pohybovat v nižších stovkách milionů korun. Největší hodnotou Avie je značka a letňanský areál, ve kterém se nyní dělají jen náhradní díly. „Musíme nejdřív převzít dokumentaci a sklady. A pak přijde to nejtěžší - zajistit nové objednávky,“ řekl HN Strnadův spolupracovník Petr Rusek. Firma prý zatím neví, zda v Letňanech zůstane dlouhodobě.

Obrozená Tatra chce zdvojnásobit výrobu, prodej firmy Číňanům odmítá

Strnad již v minulosti převzal například kopřivnickou Tatru, která vyrábí těžké a středně těžké nákladní vozy. Není vyloučeno, že budou obě automobilky spolupracovat. „Průmyslově jsme se na propojení Avie s Tatrou ještě nedívali, nicméně na některé typy tater by například pasovala kabina, kterou má Avia velmi kvalitní,“ uvedl Rusek.

Indům nesmíte poroučet, říká Čech, který dohlížel na výrobu náklaďáků

Indové Avii získali v roce 2006 od investiční skupiny Odien, která ji o dva roky dříve koupila od korejské Daewoo. Žádnému z vlastníků se ale nepodařilo prodeje nastartovat. Produkce v Česku byla ukončena v roce 2013 a poté Ashok Leyland odstěhoval zařízení pro výrobu nákladních aut do Indie a propustil 173 z 226 lidí v letňanském závodu (více čtěte zde).

Vedení firmy Ashok se již dříve netajilo tím, že Avii koupili ze dvou důvodů. Jedním z nich bylo, že jim pomohla při prodeji v Evropě a druhým důvodem byla technologie pro výrobu kabiny, díky které mohla indická firma začít vyrábět svůj nový vůz Boss. Podle jednoho z nejmenovaných vedoucích pracovníků firmy Ashok, na kterého se odvolával server business-standard.com, by musela firma bez Avie vynaložit na vývoj této kabiny obrovské peníze, které díky akvizici ušetřila.

Avia, která ještě v 90. letech vyráběla přes 10 000 aut ročně, v roce 2012 zhotovila přes tisíc aut, o rok později už jen čtyři vozy a poté pouze doprodávala zásoby. Tržby se v roce 2013 propadly z 600 milionů do záporných hodnot způsobenými dobropisy za vrácené vozy. Ty firma prodala o rok později.

Czechoslovak Group je přejmenovaná skupina Excalibur Group. Firmy ze skupiny se v minulosti dostaly do povědomí veřejnosti třeba kvůli obžalobě za údajné skladování zakázaných výbušnin v muničním skladu ve Vrběticích. Uchází se také o významné české armádní zakázky a vyváží zbraně třeba do Iráku. Loni podle odhadů holding zvýšil tržby ze 7,6 miliardy na 12,3 miliardy korun.

,