"Pozor na dealery konkurenčních zdravotních pojišťoven! ... nepokrytě lžou lidem... naslibují cokoliv... nejoblíbenějším rčením je, že zrovna Vaše pojišťovna je ve finančních potížích a od ledna končí," uvádí ve varování klientům Revírní bratrská pokladna.
"Používané lživé argumenty jsou, že VZP k 1. lednu 2014 končí a pojištěnci přecházejí jinam, že klienti VZP nemají hrazenou lékařskou péči," vypočítává na letáku pro klienty největší z pojišťoven VZP. Pojištěnci jakékoliv pojišťovny se nemusí bát, že je u lékaře neošetří – na akutní ošetření mají ze zákona nárok vždy, velká část zdravotnických zařízení má smlouvy se všemi pojišťovnami na trhu.
Stejně jako loni vyjde z přestupů nejhůř VZP. Podle ředitele Zdeňka Kabátka očekává odchod podobného množství pojištěnců jako loni, tedy 89 tisíc. Podle něj za odliv může pošramocená image pojišťovny, například kauzy IZIP a Protonové centrum.
Nejvíc klientů naopak loni a zřejmě i letos získá Vojenská zdravotní pojišťovna (VoZP). Ta si kvůli nejasnostem okolo financování náborů letos na jaře vysloužila po kontrole ministerstva zdravotnictví trestní oznámení na neznámého pachatele a podnět k antimonopolnímu úřadu. "Z kontroly nevyplynuly žádné závažné nedostatky," brání se ve vyjádření na svém webu VoZP.
Za nového klienta tisícovku
Každá nová duše znamená pro pojišťovny peníze navíc z vybraného zdravotního pojištění. "Doba je nejistá, hrozí další změna přerozdělování zdravotního pojištění, pojišťovny se proto snaží navyšovat počet pojištěnců," vysvětluje důvod přetahované Jaromír Gajdáček, šéf Svazu zdravotních pojišťoven a Zdravotní pojišťovny Ministerstva vnitra ČR.
Varování před konkurencí vydaly i Česká průmyslová zdravotní pojišťovna nebo Vojenská zdravotní pojišťovna. Všech sedm pojišťoven na českém trhu přitom zprostředkovatele využívá nebo využívalo. Kolik za nábor platí, se zdráhají říct, podle informací MF DNES to je 800 až 1 500 korun.
"Pojišťovna si musí prostředky na nábor klientů rozplánovat tak, aby nepřekročila zákonem předepsané procento provozních nákladů," vysvětluje Gajdáček. Dnes se může pojišťovna odlišit maximálně nabídkou příspěvku na očkování nebo slevy u partnerů.
Pojišťovny by měly lidi odměňovat za to, jak se starají o zdraví
"Raději bychom soutěžili jinak. Konkurence by se měla odehrávat například v možnosti lidem dávat bonus za to, jak se chovají ke svému zdraví, a v případě dobrého hospodaření by jim pojišťovna mohla snížit například o půl procenta pojistné," říká Gajdáček. Tento návrh už na ministerstvu existuje, jeho osud je však nejasný.
Nejvíc pojišťovna vydělá na klientech, kteří málo stonají, ne vždy to však náboráři rozlišují. "Intenzivní nábor pojištěnců probíhá tam, kde je méně hustá síť zdravotnických zařízení, náboráři obsazují jižní Čechy nebo Zlínsko a obloukem se vyhýbají Praze. Průměrný obyvatel Prahy je nejméně o 15 procent dražší než jinde," říká Mario Böhme z Oborové ZP.
I s nemocnými a drahými pojištěnci se dá pracovat. "Je důležité, zda umíte nákladného pojištěnce stabilizovat, například diabetikům pomoci se správnou výživou či přiměřeným zdravotním stylem," myslí si Jiří Těhan, ředitel marketingu z regionální Zaměstnanecké pojišťovny Škoda. Ta má nejmenší fluktuaci, v řádu stovek pojištěnců.
Mezi zdravotními pojišťovnami lze přestupovat jednou ročně, udělat to lze do 30. 6. a k nové pojišťovně nastoupit 1. 1. následujícího roku. Důvodem je, aby si pojišťovny mohly lépe naplánovat rozpočet na příští rok.