Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ze zkušeností burzovního spekulanta

  16:49aktualizováno  16:49
Proč padají a klesají kursy?
Kursy cenných papírů nerostou nebo nepadají, protože jsou dobré či špatné. Kursový vývoj jednoznačně určuje síla poptávky a nabídky. A nabídku nebo poptávku neovlivňuje kvalita cenných papírů, ale otázka nutnosti prodávat a chuti kupovat. Jsou-li oba faktory pozitivní, ztrácejí kursy jakýkoli vztah s realitou. Stávají se telefonními čísly, s nimiž se žongluje bez jakékoli logické úvahy. Čísla z bilancí už nic neznamenají, ani zisky, neboť patří minulosti. Na burze se hraje na budoucnost. Důležitá je rychlost růstu odvětví. Vypadá to tak, že pouze nebe představuje limit možného růstu.
Kdy kupovat a prodávat?

Změní-li se faktor nutnosti prodávat, například růstem úroků, v negativní, je třeba z trhu okamžitě vystoupit. Člověk se nesmí nechat strhnout optimistickými čísly, i když je to v té optimistické náladě velmi obtížné. A i naopak. V době největšího pesimismu, kdy kursy znají jen směr dolů a veřejnost je k smrti vystrašená, je třeba kupovat.

Kdy odejít z trhu?

Když investiční fondy registrují obrovské nárůsty nových vkladů, je to znamení, že růst je blízko svému konci. Rekordní přírůstky nejsou každodenní záležitost. Předpokladem je velmi dobrý vývoj burzy, tak dobrý, že se o něm mluví i mezi obyčejnými lidmi. Burza může jenom růst. Strhává se davová psychóza a nikdo nechce zmeškat vlak, který je už tak jako tak v pohybu. A dobrý spekulant? Přeháněním nedává žádnou naději a směřuje proti převládajícímu názoru. Prodává. Na burze dostává téměř pokaždé jen menšina za pravdu, většina se plete.

Jak se zachovat po úspěšné spekulaci?

Zůstat skromný a nebýt pyšný, protože i ten nejhloupější může mít na burze úspěch. Tím spíš, že spousty hlupáků vytvářejí tendenci, a hlupák je přece jen molekulou hmoty. Jsou pouze dvě možnosti: cenný papír může růst, nebo klesat. Přirozeně s jemným rozdílem a rozličnou intenzitou. Když se ze dvou možností vyhmátne ta správná, není to žádný důvod něco si domýšlet. Může to být otázka štěstí jako u každé hazardní hry: panna, nebo orel.

Logika burzy

2 + 2 = 5 - 1
Pokaždé to nejprve přijde jinak a teprve později tak, jak to člověk čekal. Nakonec zvítězí logika, ale je třeba umět přežít to fatální "minus jedna". Schází buď trpělivost, peníze, nebo přesvědčení.

Stane se burza díky stále dokonalejší mediální technice průhlednější?

Transparentnost vzroste, nicméně závěry, které musí vyvodit každý sám za sebe, se úspěšnější nestanou. Bleskurychlé informace představují neocenitelný kapitál pouze pro toho, kdo je má sám pro sebe. Informace, zprávy o událostech, které znají všichni zúčastnění, jsou zcela bezcenné - a to je dnes nejčastější případ. Důležité je umět zprávy interpretovat, a to dopadá častěji špatně než správně."

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Šéf Pražské plynárenské Pavel Janeček
Ani elektřina, ani plyn. Budoucností jsou spalovací motory, říká plynárník

Neuplyne týden, aniž by nějaký významný politik neohlásil přechod k elektromobilitě. O konci spalovacích motorů se stále častěji mluví i v automobilkách. Ale...  celý článek

Obchodní ředitel řetězce COOP Josef Plesník
Vzpomínky na JZD nám škodí, mladé družstva nelákají, říká šéf COOP

COOP letos slaví 170 let. Na velký večírek to však nevypadá. Obce nechávají obchody zavřít a mladí se do družstevničení nehrnou. Až 800 prodejen může být brzy...  celý článek

Hotel Hilton na pražské Florenci je na prodej. Největší český hotel nabízí...
Praha, nový ráj hoteliérů. Rostou ceny pokojů i poptávka po hotelech

Tuzemští hoteliéři zažívají zlaté časy. Do země jezdí stále víc zahraničních turistů, obsazenost hotelů roste. Stejně jako ceny, které si majitelé ubytovacích...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.